ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول خرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نحوه بازگشت امریکا به برجام سه شنبه معلوم می شود

آخرین رایزنی ها برای

تصمیم نهائی در تهران و امریکا

 
 

 

 

همانگونه که حدس زده می شود و در پیک نت شماره سه شنبه گذشته نیز به آن اشاره شد، دور چهارم مذاکرات وین پایان یافته و هیات های نمایندگی همه کشور و از جمله امریکا به پایتخت های خود بازگشته اند تا تفاهم بدست آمده را با مقامات ارشد خود از نزدیک در میان بگذارند و با تصمیم نهائی به وین بازگردند. در ایران نیز همینگونه است و عباس عراقچی رئیس هیات نمایندگی ایران به تهران بازگشته تا در ملاقات حضوری گزارش مذاکرات محرمانه را با رهبر جمهوری اسلامی و همچنین حسن روحانی و ظریف در میان بگذارد. جلسه آینده وین روز سه شنبه تشکیل می شود و عراقچی با تصمیم نهائی رهبر جمهوری اسلامی در جلسه سه شنبه حاضر خواهد شد. ظاهرا گره اصلی آنست که در این مرحله از مذاکرات لغو حداکثر تحریم ها (جز تحریم هائی که ترامپ علیه سپاه و برخی مقامات و نظامی های جمهوری اسلامی وضع کرده) برای بازگشت همگی (از جمله ایران و امریکا در کنار هم) به جلسه برجام کافی است یا خیر؟ و باز حدس زده می شود که این پاسخ در گرو تفاهم با آژانس انرژی هسته ای جهانی بر سر بازدید و راست آزمائی از تاسیسات اتمی ایران از یکسو و تدوین تفاهمی بر سر لغو تحریم های ترامپ در جلسات رسمی برجام از سوی دیگر است. تا اینجا، همانگونه که روحانی گفته است، تمام تحریم های مربوط به برجام حذف می شود و ایران نیز به تعهدات اتمی باز خواهد گشت. حاصل فوری اجرای این تفاهم گشایش های مهم اقتصادی در ایران است. نفت، پتروشیمی، بانکها (جز بانک مرکزی که همچنان بر سر لغو تحریم آن بحث ها ادامه دارد) و یک سلسله تحریم های دیگر اقتصادی است.

عراقچی بلافاصله پس از پایان دور چهارم مذاکرات به خبرنگاران گفت:

زمان آن رسیده که ایالات متحده به برجام بازگردد و تحریم‌های امریکا لغو شود. هیات ایران با امید به این که هفته آینده کار خود را از سربگیریم وین را ترک می‌کند و امیدواریم که بتوانیم به نتیجه برسیم درباره احتمال تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز (پس از همآهنگی با رهبر جمهوری اسلامی) بعداً  تصمیم‌گیری خواهد شد. اکنون زمان آن است که امریکا تصمیمات سخت خود را برای بازگشت به برجام بگیرد.

میخائیل اولیانوف سرپرست هیات روسی در مذاکرات برجام در وین نیز گفت: پر زحمت ترین مسیر مذاکرات برجامی در نشست های وین طی شده است. بازسازی یک برجام کاملاً تخریب شده زمان و تلاش زیادی می بُرد. دور پنجم مذاکرات که از سه شنبه آغاز می شود شاید آخرین دور باشد.

ضمنا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال رایزنی با ایران برای تمدید توافق با آژانس برای بازدید از تاسیسات و فعالیت های اتمی ایران است که در روزهای آینده نتایج آن اعلام خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  22 مه 2021

 
 

اشتراک گذاری: