ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 خرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تاج زاده:

هرکس رئیس جمهور شود

با رهبر اختلاف پیدا می کند!

 
 
 

 

 

بخشی از مصاحبه ی تاجزاده با برنامه ی «تنگنا» در "دیدار نیوز". مصاحبه ای که بانگ تغییرات است اما فضائی در جامعه و نظام حاکم نیست که بتوان آن را تحقق پذیر دانست.

در این مصاحبه تاج زاده می گوید:

هر رئیس جمهوری ولو مرید رهبر و ذوب در ولایت هم که بر سر کار بیاید ۲ سال بعد به علت ساختار سیاسی جمهوری اسلامی با رهبری دچار اختلاف خواهد شد. رئیس جمهور مسئول حل مشکلات کشور است، اما رهبری توصیه‌هایی به رئیس جمهور می‌کند که با وظیفه رئیس جمهور در حل و فصل مشکلات کشور همخوانی ندارد.  مثلا اگر رهبری به رئیس جمهور بگوید با آمریکا وارد مذاکره نشود، بدان معناست که دولت با تداوم تحریمها مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند و این امکان ندارد.  اولین اقدام رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات اقتصادی کشور رفع تحریم‌هاست.

ایران ناگزیر است که به FATF بپیوندد زیرا در غیر اینصورت بانکهای دنیا حتی کشورهایی مثل چین و روسیه با ایران همکاری نخواهند داشت. حال اگر نظر رهبری عدم پیوستن به FATF باشد، این یعنی بن‌بست برای رئیس‌جمهور. درمورد بنزین اگر رهبری نظر بدهد دولت با نظر کارشناسانه نمی‌تواند در آن مداخله کند.

در چنین شرایطی دولت‌های مورد حمایت رهبری هم شکست خواهند خورد. مگر اقای احمدی نژاد با شعار «من آمده ام تا تیرها به جای رهبری به من بخورند» نیامده بود؟

با ساختار کنونی سیستم تقسیم بر ۲ خواهد ماند. رابطه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای با آیت‌‌الله خمینی چگونه بود؟ آقای خامنه ای مرید و عاشق آقای خمینی بود اما ۴ سال پایانی ریاست جمهوری وی با آقای خمینی عملا قهر بود. نخست وزیر را حذف کردند تا مشکل حل شود، اما کامل حل نشد.

در این انقلاب نزدیک تر از آقای هاشمی با آقای خامنه‌ای کسی را سراغ دارید؟ خود آقای خامنه‌ای گفت هیچ‌کس برای من آقای هاشمی نمی‌شود. هیچ رابطه‌ای به صمیمیت این دو نبود. آقای هاشمی که رئیس جمهور شد به بن‌بست رسیدند.

آقای خاتمی آمد ، آقای احمدی‌نژاد آمد، آقای روحانی آمد، همگی به بن‌بست رسیدند! چرا؟ چون ممکن نیست رئیس جمهور به اداره وحل مشکلات کشور بپردازد و از سوی دیگر برای او شرایطی تعیین کنید که نافی حل مشکلات داخلی و‌خارجی باشد! لذا پیشنهاد دادم برای حل مشکل ریاست‌جمهوری و رهبری درهم ادغام شوند.

سخن من با حامیان رهبری این است که مگر نمی‌گویند رهبر هرکجا بوده آنجا گلستان شده؟خب اختیارات دولت را هم به رهبر بدهید تا دولت هم گلستان شود. رهبری گفت رئیس‌جمهور را حذف و نخست وزیر را جایگزین او کنید. یعنی من رئیس کابینه را تعیین کنم اما مسئولیت با او باشد، مثل زمان شاه! در کرمانشاه گفتند نظام پارلمانی، یعنی رئیس‌جمهور حذف شود. من موافق حذف ریاست جمهوری هستم اما نه با جایگزینی مجلس، مثل زمان شاه که نخست وزیر مسئول دفتر شاه و عملا هیچ کاره بود. نمی‌پذیرند رهبر با ریاست جمهوری ادغام شود زیرا نمی‌خواهند اختیارات معادل مسئولیت و پاسخگویی شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  24 مه 2021

 
 

اشتراک گذاری: