ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 خرداد 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

واقعیت فرود هواپیما در مینسک

سرنگونی هواپیمای اکرائین

قرار بود در بلاروس تکرار شود!

 
 
 

 

 

روز دو شنبه بیست و چهارم ماه مه هواپیمای شرکت "رایان ایر" مسیر آتن – ویلنوس، هنگام عبور از فضای جمهوری بلاروس توسط نیروی هوایی این کشور به فرود در فرودگاه مینسک هدایت شد.

 قبل از آن ایمیلی از گروه حماس، از مبداء سوئیس، به فرودگاه آتن، مینسک و ویلنوس مبنی بر وجود بمب  در هواپیما توسط این گروه مخابره شده بود. هواپیما باید از فراز بزرگترین نیروگاه اتمی جدید بلاروس عبور می‌کرد، به همین مناسبت با تصمیم مقامات دفاعی این کشور تجهیزات ضد هوایی نیروگاه به حال آماده باش قرار گرفتند.

با فرمان الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور این کشور یک هواپیمای نظامی بلاروس، هواپیمای مسافری رایان ایر را به سمت فرود گاه مینسک هدایت میکند. پس از بررسی مسافران و بار هواپیما بمبی کشف نمی‌شود و هوا پیما به مسیر خود به سمت ویلنوس پرواز می کند.

در عین حال، رومان پراتاسویچ، روزنامه‌ نگار و مسؤل برنامه تلگرام مخالف حکومت بلاروس، یکی از سرنشینان هواپیما بود که بازداشت می شود. متعاقب این حادثه کشورهای غربی فرود هواپیما در مینسک را توطئه قلمداد می‌کنند و عجولانه بدون تحقیقات لازم، تحریم های سخت و همه جانبه ای را علیه بلاروس به اجرا می گذارند.

روز چهار شنبه رئیس جمهور بلاروس در سخنرانی خود در مجلس این کشور گفت، اسناد معتبری وجود دارد که فاش کننده توطئه بزرگی علیه جمهوری بلاروس توسط کشورهای غربی در کاربوده است. آن‌ها تصور می کردند که ضد هوایی های مستقر در نیروگاه اتمی هواپیمای حامل رومن پراتاسویچ را سرنگون می کنند و سپس می توانند تبلیغات عظیمی را علیه کشور ما براه اندازند. ما توانستیم با فراست و خونسردی و با استناد به قوانین جهانی هواپیمای مظنون به داشتن بمب را به زمین نشانده و مورد بررسی قرار دهیم و از یک فاجعه انسانی جلو گیری کنیم.

متعاقب تصمیم عجولانه و غیر حقوقی کشورهای اروپایی و متحدین، سرگیی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، با حمایت از بلاروس با اعمال هر گونه تحریم علیه این کشور مخالفت کرد. لاوروف خاطر نشان ساخت، ما پیشنهاد بلاروس را مبنی بر تحقیقات کارشناسی جهانی جهت رسیدگی به پرونده فرود هواپیما در فرودگاه مینسک تأیید می کنیم.

 در همین زمینه وزارت امور خارجه جمهوری خلق چین نیز ضمن مخالفت با تحریم های بلاروس توسط کشورهای غربی، پیشنهاد بلاروس را برای تحقیقات کارشناسی و حقوقی عقلانی ارزیابی کرد.

یاد آوری می‌شود روز پنج‌ شنبه جلسه کشورهای مشترک المنافع، شامل یازده کشور از جمهوری های سابق اتحاد جماهیر شوروی، در مینسک جلسه ادواری خود را برای بررسی روابط سیاسی و اقتصادی یکدیگر تشکیل دادند. میخائیل میسوشتین، نخست وزیر روسیه رئیس هیات نمایندگی این کشور ضمن حمایت  از بلاروس، تحریم ها و تهدیدات کشورهای غربی را به شدت محکوم کرد.

میسوشتین در ملاقات با الکساندر لوکاشنکو، پیشنهاد مقامات بلاروس را مبنی بر باز کردن مرز ها و ایجاد مکان هایی بر سر مرزهای کشورهای همسایه بلاروس جهت واکسینه کردن مجانی اهالی لیتونی، لیتوانی، استونی، لهستان، خصوصا اکراین تأیید کرد( در اکراین به دلایل ناتوانی مالی مردم تا به حال تنها دو درصد اهالی  کشور واکسینه شده اند). این پیشنهاد قرار است روز جمعه در ملاقات لوکاشنکو با  ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که در سوچی انجام می‌شود جنبه اجرایی بگیرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  29 مه 2021

 
 

اشتراک گذاری: