ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 اردیبهشت 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اول ماه مه

نماد آینده ای بهتر از امروز

و. گریشوکف، عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه

روزنامه ساویتسکایا راسیا

ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

روز اول ماه مه به عنوان روز مبارزه کارگران و دیگر زحمتکشان جهان، برای به دست آوردن حقوق حقه خود در تاریخ به ثبت رسیده است.

 تصمیم برای بزرگداشت اول ماه مه، به عنوان روز همبستگی کارگران جهان در مبارزه با استثمارگران، توسط کنگره پاریس بین الملل دوم، در سال 1889 به یاد تظاهرات کارگران شیکاگو در اول ماه مه 1886 اتخاذ شد. این مراسم سپس در انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا و سایر کشورها در سال 1890 برگزار گردید. در روسیه نیز، مراسم اول ماه مه سال 1891 در سن پترزبورگ سازماندهی شد.

ولادیمیر لنین در باره اول ماه مه نوشت: « در این روز کارگران، بیداری خود را در پرتو نور دانش، همبستگی خود را در اتحادی برادرانه، برای مبارزه با همه ظلم ها، برای ساختار جامعه سوسیالیستی، جشن می گیرند ...».

 اول ماه مه فقط در یک روز تعطیلی بهاری  کار خلاصه نمی شود. کار بطور دائم، فرد را خلاق و منظم تربیت می کند. کار ارزشمند ترین پدیده در زندگی انسان ها بوده و می باشد. یعنی روز مبارزه برای به دست آوردن حقوق زحمتکشان. روزی که باید با جسارت اعلام کنیم، ما با خودسرانه بودن مقامات، با روند مخرب سرمایه داری، با دیکتاتوری شرکت ها و الیگارشی ها، با کاهش حقوق مردم و کم کردن حقوق بازنشستگی مخالفیم. باشد که این روز - اول ماه مه - نمادی از حمایت متقابل ما و مبارزه مشترک ما جهت یک هدیه شایسته، برای یک آینده بهتر باشد! باشد که هر کدام از ما این فرصت را داشته باشیم تا مهارت های خود را برای رفاه اجتماعی و آینده ای پایدار برای خانواده ها و همه مردم کشور خود به کار گیریم! جوانان و پیشکسوتان، همه افراد زحمتکش، برای حقوق خود، برای آینده کشور و فرزندان مان باید جنگید!

 کارگران همه کشورها، متحد شوید!

( جشن های اول ماه مه در ایران، برای اولین بار از دهه سال های 1920 توسط گروه های چپ، به‌ ویژه اتحادیهٔ کارگران چاپخانه در تهران برگزار شد. این جشن‌های اولیه، بدون استثنا، شکل گردهمآیی‌های مخفی در مکان‌های سرپوشیده را داشتند. اغلب این جشن‌ها از سوی احزاب تازه‌ تأسیس کمونیست و سوسیالیست و متحدان آن‌ها در تهران، یعنی شورای مرکزی فدراسیون سندیکاهای کارگری، سازمان‌دهی می‌شدند.م).

http://www.sovross.ru/articles/2115/51916


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  1 مه  2021

 
 

اشتراک گذاری: