ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 اردیبهشت 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا:

ایران 88 میلیارد دلار

پول بلوکله شده درجهان دارد

 
 
 
 
 

 

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات وین اطلاعات زیر را بیان کرده است:

در مذاکرات وین پیشرفت خوب و مثبتی وجود دارد، بطوری که بر سر ۴ مورد از ۶ موضوع مورد بحث توافق شده است. در حال حاضر شکاف اصلی بر سر این موضوع است که ایران می‌خواهد این گفتگوها در یک پکیج باشد اما در آن سو صحبت از بازگشت به ۲۰۱۶ است تا ایران به تعهدات خود در مورد غنی‌سازی بازگردد و تحریم‌ها برداشته شود. همچنین برخی از تحریم‌های اعمال شده در زمان ترامپ چون پیشنهاد کنگره بود برداشتن آنها با دستور رییس جمهور از نظر حقوقی با مشکل روبرو خواهد شد.

در مورد تحریم‌های بانکی هم خزانه‌داری آمریکا مراحل آماده سازی برای پایان تحریم‌ها را به پایان رسانده است. البته این به معنای بازگشت سیستم بانکی ایران به سیستم جهانی نیست چون هم سوئیفت و هم اروپای ۳ تاکید دارند که تا ایران به FATF نپیوندد، نمی‌تواند از خدمات بانکی بدون محدودیت استفاده کند.

تلاش تیم ایران باید متمرکز بر برداشتن تحریم‌ها از سه بخش انرژی، سیستم بانکی و حمل و نقل ایران باشد. البته ایران اولویت‌هایی را اضافه کرده که بیشتر مربوط به برداشتن تحریم‌ نهادهای امنیتی است تا در گفتگوی یک مرحله‌ای از تحریم خارج شوند و از نظر من مهمترین ترمز توافق نیز همین موضوع است. شاید گام بهتر این است که ایران بر روی سه بخش فوق تمرکز کند تا در گفتگوی دوم یا برجام تکمیلی، گفتگوها را توسعه دهند و تحریم‌های اصلی برداشته شود؛ در این صورت برداشتن تحریم‌ها می‌تواند بر زندگی اقتصادی مردم تاثیر مثبت بگذارد.

اگر تنها پول‌ها آزاد شوند و ایران بتواند نفت بفروشد اما انحصارگرایی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، در آن صورت باعث افزایش واردات کالاهای مصرفی می‌شود چون این پول‌ها بجای سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی صرف خریدهای عجیب و غریب شده و دلال‌ها از این راه منتفع می‌شوند. در این راستا برداشتن تحریم شاید کمبود کالاها را جبران کند اما اقدام زیرپایه‌ای نیست.

در حال حاضر رقم دقیق پول‌های بلوک شده ایران را نمی‌دانیم اما براساس پرونده‌ای که در سال ۲۰۱۹ وجود داشت، ایران در ۲۱ کشور سپرده‌های بیش از نیم میلیارد دلاری داشت. عمده سپرده‌های ایران در روسیه است که در زمان آقای بهمنی، معاون بانک مرکزی روسیه به تهران آمد و ایران (در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد) بیش از ۳۱ میلیارد دلار از سپرده‌های خود را به روسیه منتقل و در ازای آن روبل دریافت کرد که حرکت عجیبی بود و تنها با این کار ۴۰ درصد از ارزش سپرده‌ها کاهش یافت. همچنین (در همان دوره) در چین در حساب‌های مختلف بیش از ۳۰ میلیارد دلار پول داریم که استفاده‌ آن منوط به خرید کالاهای چینی است. همچنین در امارات، ترکیه، کره جنوبی، قبرس، یونان، هند، مالت، مالزی و سنگاپور پول‌های بلوکه شده وجود دارد. همچنین در پنج سال اخیر ایران شروع به باز کردن حساب در ماکوئو و هنگ‌کنگ کرده است. بنابراین براساس اطلاعات در دسترس، ایران بیش از ۸۸‌ میلیارد دلار پول بلوک شده دارد که طبیعتاً اگر امکان استفاده مهیا شود این احتمال وجود دارد که تمامی اینها صرف تزریق تکنولوژی روز از کره، سوئد و ژاپن در راستای به روز کردن صنایع، امنیت اقتصادی و رشد پایدار باشد. ایران باید تیم حقوقی آشنا به اقتصاد را داشته باشند، چون اکثرا سیستم دلالی اقتصادی را می‌شناسند نه بنیان حقوقی را.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  2 مه  2021

 
 

اشتراک گذاری: