ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 اردیبهشت 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در انتظار خانه تکانی ها

پیش بینی پس لرزه های

توافق وین و مصالحه با عربستان 
 
 
 
 

 

دور سوم مذاکرات وین خاتمه یافت و هیات های نمایندگی به کشورهایشان بازگشتند تا نتایج بدست آمده را مستقیما با مقامات بالا دستی خود در میان بگذارند. گفته ها و قرارهای محرمانه را بررسی کنند و با دستور کار تازه به وین بازگردند. دور بعدی مذاکرات روز جمعه انجام خواهد شد. آنچه از گزارش های اولیه عراقچی بر می آید، توافق های بسیار مهمی در وین بدست آمده و بسیاری از تحریم ها بزودی لغو خواهد شد. این را کشورهای منطقه خیلی زود و بدرستی فهمیده اند و متاثر از آن مشغول تنظیم مناسبات تازه با ایران هستند. امریکا نیز سرگرم تنظیم مناسبات سیاسی تازه ای در منطقه است. برای خاتمه جنگ یمن، قبول حاکمیت کامل حکومت مرکزی سوریه بر این کشور، خاتمه جنگ انفجاری در افغانستان و بسیاری از تنش های موجود که از پس از 11 سپتامبر شکل گرفته چاره ای جز این نیست. چاره ای که هم چین و هم روسیه نیز طرفدار آن هستند. درایران نیز سرمایه گذاری ها روی رئیس جمهور نظامی منتفی است، مگر حادثه ای غیر مترقبه روی بدهد که اگر چنین شود انگشت اتهام مستقیما متوجه اسرائیل است. به همین دلیل باید منتظر خانه تکانی های بزرگ در خود اسرائیل نیز بود. این خانه تکانی باید نتانیاهو را ببرد که می برد و دو تصمیم تبدیل اورشلیم به پایتخت اسرائیل و حاکمیت اسرائیل بر جولان را که حاصل دوران ترامپ است را هم لغو کند.

سخنان روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی درباره انتخابات و سیاست خارجی جمهوری اسلامی صریح تر از هر زمانی بیان این نکته بود که سیاست خارجی در بیت رهبری تنظیم و تدوین و ابلاغ می شود. بنابراین آنچه که در روزهای اخیر ظریف در سفر به عراق، کویت؛ قطر؛ عمان و... بدنبال آن بود و همچنین آنچه که عراقچی در وین گفت و انجام داد همگی تنظیم و تدوین شده است. آن سیاستمدارانی که مسلط تر به اجرای این سیاست ها باشند صدر نشین هستند و البته در این میان نقش رئیس دولت نیز بسیار مهم است.

ما، در آینده نزدیک شاهد تغییر سیاست های تبلیغاتی برخی رسانه های پرمخاطب فارسی زبان در خارج از کشور خواهیم بود. بویژه پس از ترمیم و برقرار مناسبات با عربستان و انگلستان.

درباره مذاکرات وین نیز این بخش از بیانیه وزارت خارجه روسیه که روز گذشته و پس از پایان دور سوم مذاکرات وین منتشر شد مهم است:

« سومین نشست کمیسیون مشترک برجام تمام شد. در جریان آن مذاکرات احیای کامل توافق هسته‌ای (برجام) بررسی شد و دورنمای  لغو تحریم‌ها علیه ایران و نیز گام‌های مورد انتظار از ایران برای مطابق کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور با مفاد برجام صورت گرفت. روز جمعه تداوم تلاش‌های فشرده به منظور حل و فصل مسایل باقی مانده که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای انباشته شده است، ادامه خواهد یافت.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  3 مه  2021

 
 

اشتراک گذاری: