هدف از این سیاست چیست؟

سیاست راهبردی امریکا برای

جدا کردن چین و ایران از روسیه

 

انستیتو تحقیقات اجتماعی روسیه:

موقعیت اجتماعی پوتین

۱۳ در صد افزایش یافته!

(پیک هفته ۱۰۹) ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ - ۲۵ فوریه ۲۰۲۳

 pyknet100@gmail.com


۳- ۶ اسفند

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۳- ۶ اسفند

رویدادهای
منطقه و جهان


۳- ۶ اسفند

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۳- ۶ اسفند

 منتخب اخبار
شهرستان ها


۳- ۶ اسفند

منتخب اخبار ورزشی


۳- ۶ اسفند

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت ۶ اسفند

تصمیم مثبت بانک مرکزی

با چه موانعی روبروست؟

رئیس بانک مرکزی هفته گذشته بازگشایی مرکز مبادله ارز و طلا را اعلام کرد. مرکزی که منابع ارزی صادراتی را برای واردات و دیگر نیازهای ارزی کنترل خواهد کرد.

مطبوعات و رسانه های دیگر ایران که تابع اتاق بازرگانی و بانکهای خصوصی هستند و عاشق اقتصاد بازار آزاد این شیوه بانک مرکزی را با تیترهای "رولت روسی"، "سیاست روسی" و "شیوه ارزی روسی" و غیره اعلام کردند. همین مطبوعات و رسانه ها از روز دوم اجرای این شیوه شروع به ایجاد شبهات در موفقیت این شیوه را شروع کردند.

این دومین عملکرد غیرمترقبه  رئیس جدید بانک مرکزی است. بار نخست با بانک مرکزی را بعنوان  حفظ دلار با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان اعلام و نسبت به آن اعتقاد راسخ خود را اعلام کرد و حالا مرکز تبادل ارز و طلا که در صورت اجرای دقیق می‌تواند ارزش دلار را بسمت ۲۸۵۰۰ سوق دهد.

بنا به اطلاعات منتشره در مرکز مبادله ارز و طلا، ارزهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، مس، منابع معدنی ، آهن، مشتقات نفتی و دیگر محصولات داخلی که همگی در اختیار نهادها و "کنسرن های خصوصی" و یا بقول حسن روحانی "خصولتی" است ارائه خواهد شد تا با نظارت بانک مرکزی جلوی تلاطمات ارزی در بازار گرفته شده و مبنای نرخ ارز در خدمت واقعیات اقتصادی کشور قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در روز افتتاح این مرکز اعلام‌ کرد که این مرکز ‌دارای سالن های متعددی برای مبادله ارز خواهد بود که در وهله نخست دو سالن خدمات و حواله‌جات فعال خواهد بود. رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که در مرحله نخست بانک ملی و سپس صرافی ها و بانک‌های دیگر به سیستم مرکز مبادله متصل خواهند شد. نرخ فعلی بازار مورد تایید و قبول ما نیست و نرخی که در این مرکز مبادله کشف و اعلام شود پایه ارزی در بازار خواهد بود.

اقدام بانک مرکزی در استفاده از تجربه روسیه پس از تحریم‌های این کشور متعاقب ورود ارتش روسیه به اوکراین، علیرغم جنجال تخریبی که رسانه های داخلی با اشاره اتاق بازرگانی و بانک های خصوصی راه انداختند می‌تواند نتایج مثبتی بهمراه داشته باشد، اما آنچه در بانک مرکزی به آن توجه نمی‌شود قطع کامل ارتباط سیستم مالی با دلار است. همان ضعف اساسی در ایران که از پوشک بچه تا کالاهای اساسی در سفره مردم تا اتومبیل تا گرانترین کالاهای تجملی در ایران با آن محاسبه میشود.

بانک مرکزی در روسیه بخشی از سیستم اقتصادی آن کشور است که برای بهبود وضعیت شهروندان روسیه، کم کردن تورم تا سطح ۴ درصد و افزایش ارزش روبل تنظیم شده است. امری که در ایران سالهاست نه تنها فراموش شده بلکه درست سیستمی انتخاب شده که در آن چرخه افزایش نرخ ارز افزایش بودجه و افزایش تورم هدف گذاری شده است.

بانک مرکزی ایران می‌تواند اقدام اخیر خود را نقطه عزیمت به سوی بهبود وضعیت شهروندان و اقتصاد کشور کند. برای اینکار باید نسبت به بازگشت ارزهای صادراتی حتی از سیستم قضایی کمک گرفته و آنها را در تامین کالاهای اساسی استفاده کند بجای آنکه گروگان مافیای واردات و تئوریسین های خانمانسوز بازار آزاد باشد. چنان گروگانی که حتی تولید و صنعت را در پیوند با نمایندگان دست چندم انحصارات بین الملل در کشورهای پیرامونی میدانند و تنها چیزی که در برنامه هایشان وجود ندارد سرنوشت اقتصاد کشور، سفره های مردم و کنترل تورم است. با توجه به این واقعیت است که تا تصمیم بانک مرکزی را تصمیم کلان تری برای تغییر سیستم اقتصادی حاکم بر کشور تقویت نکند، این اقدام بانک مرکزی با سدهای بزرگ روبرو خواهد بود. کاری که در روسیه انجام شد و در سخنرانی مجمع فدرال در روسیه توسط پوتین با دقت تشریح شد. آیا عزم جدی برای تغییر سیستم اقتصادی حاکم بر کشور وجود دارد؟ ایا بانک های خصوصی مهار خواهند شد؟ کنسرن های بزرگی مانند پتروشیمی، مسن، فولاد و... در هیچ رسانه ای اعلام نمی شود صاحبان آنها چه کسانی هستند و هیات مدیره آنها کیستند تحت کنترل دولت و زیر نظارت دولت و همآهنگ با تصمیمات جدید اقتصادی در خواهند آمد؟ پاسخ به این سئوالات سرنوشت تصمیم جدید بانک مرکزی را تعیین می کند.


روسیه آماده جنگ دراز مدت با ناتو شده

زیر ساخت های اقتصادی

و اجتماعی روسیه دگرگون میشود

گردآوری و ترجمه -  از بهمن دوستدار


ماجرای انتشار عکس پرویز ثابتی

و موقعیت او در ساواک شاهنشاهی


تلویزیون فرانسه:

تحریم روسیه موجب

گرانی و رکود در غرب شد!


ارزیابی حزب کمونیست روسیه

از سخنرانی پوتین درمجمع فدرال

روزنامه سویتسکایا راسیا

ترجمه نعمت بوستانی


مردم مولداوی وحشت زده

از خطر جنگ راهی خیابانها شدند!


سرمقاله راه توده ۸۷۱

آیا ایران باید درباره سیاست

خارجی به غرب حساب پس بدهد؟


عنوان اول پیک نت ۳ اسفند

چین، هند و ایران

دوست و همکاران روسیه اند!


سخنرانی روز گذشته پوتین:

آینده نشان خواهد داد

که روسیه مانع یک جنگ جهانی شد!


حساب جدید بانکی

Natalia Vernis
IBAN: DE92 1203 0000 1085 4703 81
BIC: BYLADEM1001
BANK: DKB
--

--------------------------

----------------------------


 جستجو در پیک نت

Site Meter Site Meter

 

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


چهارشنبه ۳ اسفند به روز شد!

رادیو هفته

 چهارشنبه‌ها

به روز میشود

 رادیو هفته را بشنوید و شنیدن آن را به دیگران نیز توصیه کنید!

----------------

کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

علیرغم فلج کامل اینترنت در ایران و نادانی حکومت که همه را با یک چوب (فیلترینگ) زده، عنوان اول پیک نت چهارشنبه روی تلگرام این روزنت بالای ۵ هزار خواننده داشت که اگر فیلترینگ مثل بختک روی پیک نت نیز نیفتاده باشد این آمار حداقل دو برابر می بود. روی فیسبوک پیک نت نیز همین عنوان اول بیشترین خواننده را داشت که روی ۷ فیسبوک خوانندگان نیز به اشتراک گذاشته شد.

----------------

تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت