ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ اسفند  ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با نشریه "چشم انداز"

بحران اقتصادی امروز

از پایان جنگ با عراق شروع شد!

 
 
 

 

 

نشریه چشم انداز در آخرین شماره خود در مصاحبه با دکتر مزدک دانشور به نقش بازار در اعتراضات اخیر پرداخته است.  دانشور دراین مصاحبه با اشاره ای به شکلگیری دولت سرمایه داری (هاشمی رفسنجانی) پس از انقلاب گفته است:

پس از پایان جنگ عراق یک گرایش قوی در حاکمیت تلاش کرد یک دولت غیرانقلابی سرمایه‌داری بسازد. در قدم نخست به حذف فرهنگی اقتصادی نگرش معطوف به مستضعفین پرداخت سپس با تورم بالا و اعمال قراردادهای موقت به کارگران و تبدیل کارگران به کارگران روزمزد مانع از تشکل یابی آنها شد. اعتراضات اولیه به این لیبرالیسم ایرانی شورش های اسلام‌شهر و طلاب مشهد و حاشیه نشین های قزوین بود.

با ظهور احمدی نژاد بعنوان محصول دستگاه فکری قدرت، رفسنجانی حذف شد و سیاست های تعدیل و آزاد سازی قیمت ها این بار به ضرر فرودستان و طبقه متوسط به کار گرفته شد.

دهه ۹۰ دهه افول اقتصادی ایران بود که نتیجه رویکرد بازاری همه مدیران دولت‌های مختلف است که به فقیرتر شدن طبقات فرودست و متوسط منجر شد.

اعتراضات آبان ۹۸ نتیجه ضربه های متوالی بازار آزاد بر پیکر جامعه بود که هفته خونین نئولیبرالیسم  بود.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ طبقات فرودست متوجه شدند که آش همان آش است و رئیسی هم روند برداشتن یارانه ها، آزادسازی قیمت ها، بازاری سازی نان و آرد و آب و بنزین را ادامه می‌دهد تا جاییکه اعتراضات پاییز ۱۴۰۱ به شهرهای کوچک نیز کشیده شد.

تازیانه بازار سالهاست بر جان و تن مردم نشسته است. موقتی سازی نیروی کار تمام عرصه های استخدام را دربر گرفته، تا آنجا که پرستاری که قرار است جان خود را در مقابله با کرونا از دست بدهد فقط ۸۹ روز استخدام میشود و پس از فروکش کردن موج‌کرونا اخراج میشود. این میزان بی‌رحمی در بازار کار ناشی از اجرای سازوکارهای بازار آزاد در سی سال گذشته است که به همه عرصه های تولید و بازتولید سر میکشد و به قربانیان خود می‌افزاید. راهکار توسعه کشور راهکار غیربازاری است.

عکس: از معدود عکسهای شورش اسلامشهر در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی که با برنامه "تعدیل اقتصادی" بانک جهانی بر سر کار آمد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۸ فوریه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: