ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ اسفند  ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش تظاهرات مردم در پایتخت

اکثریت مردم مولداوی

ناتو و اتحادیه اروپا را نمی خواهند

ریا نووستی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

خبر گزاری ریانووستی روز ۲۸ فوریه از "کیشنیو"، پایتخت جمهوری مولداوی گزارش داد، که پلیس سعی کرد از حرکت ستونی و پیوستن جمعیت تظاهر کننده به یکدیگر، به سمت مرکز این شهر جلو گیری کند.
در این روز تظاهرات گسترده دیگری علیه افزایش قیمت ها و تعرفه ها در حال برگزاری است، تظاهرکنندگان از دولت می خواهند قبوض زمستانی گرمایش و برق را بپردازد و همچنین خواهان استعفای رئیس جمهور«مایا ساندو» و دولت هستند.

در ابتدا قرار بود این تظاهرات در میدان روبروی شهرداری برگزار شود، اما صبح روز سه شنبه، دولت کیشینوف، محدودیت حمل و نقل و دسترسی مردم به مرکز شهر را تا دوم ماه مارس، از جمله برای برگزاری تجمعات و تظاهرات گسترده اعلام کرد. دلیل این اقدام سفر «اکاترینا ساکلاروپولو» رئیس جمهور یونان به مولداوی اعلام شد.

برگزارکنندگان با بی توجهی به دستور دولت، تصمیم گرفتند در خیابان‌های اصلی پایتخت راهپیمایی کنند. در مسیر میدان مرکزی، ستون معترضان توسط پلیس متوقف شد.

پلیس در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: «تلاش هایی برای شکستن اجباری حصار پلیس توسط معترضان به منظور رسیدن به میدان بزرگ شورای ملی وجود دارد. حمل و نقل عمومی به طور موقت تغییر مسیر داده است».

نایب رئیس حزب «شور»، «مارینا تاوبر» ( حزب میهن پرستان مولداوی)، تلاش کرد تا وضعیت را در مذاکره با پلیس، حل کند و حرکت ستون معترضان در امتداد پیاده رو ادامه یابد. در نتیجه تجمع درست از مقابل حصار امنیتی آغاز شد.

همچنین درگیری‌هایی با پلیس در ورودی‌های "کیشینو" رخ داد که در آن سازمان‌های مجری قانون اتوبوس‌های شهروندانی را که قصد شرکت در تظاهرات را داشتند مسدود کردند. مردم ساعت‌ها تلاش کردند تا از محاصره پلیس و ارتش عبور کرده و به مرکز شهر برسند.

مولداوی به دلیل افزایش قیمت انرژی دچار بحران عمیق اقتصادی است، تعرفه های گاز در سال ۲۰۲۲، تقریباً هفت برابر و برق چهار برابر افزایش یافته است. به گفته کارشناسان، در کیشینو، بدهی گاز مصرف کنندگان عادی هفت برابر از نوامبر سال گذشته بیشترشده است. نظرسنجی های متعدد نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشور نسبت به توانایی حزب حاکم «اقدام و همبستگی» برای ماندن در قدرت تا سه سال دیگر و تا قبل از انتخابات پارلمانی بعدی تردید دارند. همچنین حدود ۷۰ درصد اهالی مولداوی  از سیاست مقامات نا امید هستند و تقریباً ۶۵ درصد از ایده تغییر دولت حمایت می کنند.

حزب «شور» سال گذشته به همراه کمونیست ها که در پارلمان بخشی از یک بلوک واحد با حزب اپوزیسیون سوسیالیست ها هستند، اقدامات ضد دولتی گسترده ای را برگزار کرد. تظاهرکنندگان از افزایش بی سابقه قیمت گاز، سایر منابع انرژی و مواد غذایی و همچنین تورم بالا و کاهش استانداردهای زندگی خشمگین می باشند. معترضان مقامات را به ناتوانی در مقابله با بحران متهم کردند و به تورم بی سابقه در ۲۰ سال گذشته اشاره کردند که در سپتامبر به ۹۷.۳۳ درصد به صورت سالانه رسید.

رهبری کشور همچنین به دلیل عدم تمایل به مذاکره در باره قیمت کمتر گاز با روسیه و همچنین فشار سیاسی بر نمایندگان مخالفان دولت مورد انتقاد قرار می گیرد. مقامات مولداوی بارها خواستار انحلال حزب شور شده اند و آن را به تامین مالی غیرقانونی متهم کرده اند.

یاد آوری می شود، در انتخابات ریاست جمهوری قبل «مایا ساندو» اهل رومانی با شهروندی آمریکا در مولداوی به قدرت رسید. در این انتخابات با تقلب، به تعداد زیادی از شهروندان رومانی پاسپورت مولداوی داده شد و در یک انتخابات تنگا تنگ ساندو از« ایگور دودن» دیگر کاندیدا پیشی گرفت.

ساندو، با کمک ایالات متحده و متحدین آن، سعی دارد مولداوی را به عضویت اتحادیه اروپا و سپس عضو سازمان نظامی ناتو در آورد.

اخیراً نیز با به نمایش درآوردن مانورهای نظامی، همراه برخی از کشور های اتحادیه اروپا، تلاش دارد تا یک جبهه جنگی علیه روسیه در کنار اوکراین باز کند. در این زمینه مقامات روسیه، چندین بار به مقامات مولداوی هشدار جدی داده اند. 

https://ria.ru/20230228/kishinev-1854874281.html


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  اول مارس ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: