ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۱ اسفند  ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۱ اسفند

سیستان و ‌بلوچستان روی

بشکه باروت خشم و نارضائی 
 
 

 

اعتراضات نه تنها در سیستان و بلوچستان ادامه دارد بلکه بتدریج سمت و سوی دیگری به خود گرفته که نمی توان دست عوامل خارجی را در آن ندید. بحث نه بر سر نارضائی وسیع مردم، بلکه بر سر استفاده قدرت های خارجی از این نارضائی برای سمت و سوی نظامی دادن به جنبش اعتراضی مردم و نادانی و بی کفایتی حکومت برای حل مشکلات مردم است که در این میان بی اعتمادی مردم به حکومت و اختلافات مذهبی نیز مزید بر علت شده است.

هیچ استانی باندازه سیستان بلوچستان نیازمند رسیدگی عاجل در حوزه توسعه و رشد اقتصادی نیست. این استان علیرغم طرح توسعه شرق کشور در اوایل انقلاب و‌ سیاست های عاقلانه دولت اصلاحات نتوانست در مسیر توسعه نسبی کشور قرار گیرد و محرومیت مزمن منطقه به اختلافات قومی و  تعارضات شیعه‌- سنی نیز آلوده شده است. سیستان و بلوچستان با قرارداشتن در موقعیت متشنج جغرافیایی با هزار کیلومتر مرز با پاکستان و افغانستان و قرار داشتن در هلال قاچاق مواد مخدر همیشه غرق در تبعیض و نابرابری و فقر بوده و هست.

جمهوری اسلامی جز سالیان دور، نه تلاشی برای ساختن انسجام بین حکومت مرکزی و مردم استان کرده و نه تلاش موثری برای رفع تبعیض کرده است. در سالیان اخیر رویکرد کاملا امنیتی بر مدیریت این استان حاکم بوده است، که این خود بر مشکل اساسی این استان یعنی مشکلات قومی مذهبی افزوده است.

اعتراضات اخیر زاهدان و خاش قهری عمیق بین اهل سنت و ج اسلامی بوجود آورده است، بطوری که بنظر می‌رسد کانالهای مصالحه بین ج. اسلامی و نیروهای اهل سنت از جمله مسجد مکی و مولوی عبدالحمید مسدود شده است.

هر چند ج اسلامی اعتقادی به نشان دادن چهره ای مصالحه جو ندارد و بیشتر به  مصالحه پشت پرده دل می‌بندد و همیشه واکنش های شناخته شده ای از خود بروز داده که از برخورد خشن شروع و پله پله به واکنش های تاخیری و اغلب بی فایده ختم شده است.

مولوی عبدالحمید در یکی سخنرانی های اخیر خود از اینکه یکی از مقامات حکومتی که در دیدار با وی اتفاقات زاهدان را فاجعه خوانده است استقبال کرد ولی به این نکته هم تاکید کرد که این اعتراف بسیار دیرتر از انتظار بیان شده است.

سیستان بلوچستان بشدت تحت تاثیر اندیشه طالبانی است. با پیدایش القاعده در پاکستان امنیت سیستان بلوچستان تحت تاثیر فعالیت های القاعده قرار گرفته است. القاعده با دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی در بوجود آوردن بسیاری از منازعات مسلحانه فرقه ای و تروریستی دست داشته است. اگر چه بخش مهمی از تلاش جمهوری اسلامی در این استان صرف مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تکفیری شده ولی کمتر به راهکارهای دیگر برای خنثی کردن آنها اندیشه و عمل کرده است.

یکی دیگر از مشکلات تعدد مراکز تصمیم گیری است. در حال حاضر علاوه بر شورای تامین استان که در همه استان‌ها وجود دارد و وظیفه تامین امنیت را دارد، دو نهاد دیگر در سیستان بلوچستان دخالت دارند. قرارگاه عملیاتی شرق با نیرو و بودجه زیاد و شورای راهبردی استان به ریاست امام جمعه و نماینده ولی فقیه. تداخل وظایف این سه نهاد بارها فجایعی همچون فاجعه هشتم مهر ماه در مسجد مکی را بوجود آورده است.

آنچه در سیستان بلوچستان بسیار مغفول مانده فعالیت های اقتصادی جهت ایجاد اشتغال بلند مدت و تقویت نهادهای مدنی در این استان است.

از مهم‌ترین اقدامات جمهوری اسلامی برای سیستان بلوچستان عقد قراردادهای مهم اقتصادی با چین است. در قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین، استان سیستان بلوچستان یکی از کلیدی ترین مراکز فعالیت های چین در نظر گرفته شده است. از توسعه سواحل مکران تا توسعه بندر جاسک از سرمایه‌گذاری بلندمدت در شهرک پتروشیمی چابهار تا تکمیل راه آهن شرق – غرب. اگر این اقدامات همچون سایر تصمیم گیریهای مهم جمهوری اسلامی با تاخیر مواجه شود قطعا فرصت های باقیمانده برای توسعه این استان محروم و جلوگیری از تنش های نظامی میان مردم و قوای حکومتی از دست خواهد رفت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۲ مارس ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: