ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ اسفند  ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

امریکا و ناتو

مولداوی را به پرتگاه جنگ می برند!

ریا نووستی- نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

به گزارش خبرنگار ریانووستی، هواداران و نمایندگان «حزب شور»، که اپوزیسیون دولت دست نشانده رومانی در مولداوی است، روز سه‌ شنبه ۱۴ مارس، در اطراف «خانه دولت» (محل هیات دولت) در کیشینوف پایتخت مولداوی دست به تحصن زدند و از مقامات خواستند تا پول قبوض گاز و برق را برای سه ماه زمستان به مردم بپردازند.

تظاهرکنندگان شعارهای «مرگ بر مایا ساندو(رئیس جمهور)»، «شرم بر رئیس جمهور»، «ما یک زندگی شایسته می خواهیم» سر می دادند.

رهبران معترضین در یک تجمع گسترده اعلام کردند، ما روز یکشنبه گذشته قطعنامه‌ ای را تصویب کردیم که در آن از دولت در خواست کردیم، پول قبض‌های زمستانی گرما، گاز و برق را به ساکنان کشور بپردازد. متأسفانه اراده ای برای اجرا و گوشی جهت شنیدن خواسته‌ های ما نبود. ما شخصاً خواسته‌های خود را به نخست‌ وزیر ارائه کردیم.

اعتراضات در مولداوی، بخشی از اقدامات «جنبش برای مردم» است. این جنبش معتقد است که حکومت مولداوی، به دلیل عدم ثبات در واردات انرژی، همینطور افزایش قیمت ها کشور را با بحران های  اجتماعی جدی روبرو کرده است. تعرفه های گاز در سال ۲۰۲۲ تقریباً هفت برابر و برای برق چهار برابر افزایش یافته است. در پس زمینه افزایش قیمت منابع انرژی، بدهی های مربوط به خدمات آب و برق در  حال افزایش است. به گفته کارشناسان، در کیشینو، بدهی گاز مصرف کنندگان عادی هفت برابر نسبت به  نوامبر گذشته افزایش یافته است. نظرسنجی های متعدد نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشور نسبت به توانایی حزب حاکم «اقدام و همبستگی» برای ماندن در قدرت تا سه سال دیگر یعنی قبل از انتخابات پارلمانی آینده تردید دارند. همچنین حدود ۷۰ درصد شهروندان مولداوی از سیاست مقامات نا امید هستند و تقریباً ۶۵ درصد از ایده تغییر دولت حمایت می کنند.

مایا ساندو، شهروند ایالات متحده، با تقلب و یاری اتحادیه اروپا، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به بالا ترین مقام مولداوی رسید کوشش کرده است تا روابط دیرینه این کشور با روسیه را تخریب کند. در این راستا، بدون وقفه تلاش دارد تا با بستن قرارداد، واردات انرژی از دیگر کشورها را با قیمت های چند برابر عملی سازد. ضمن اینکه در نظر دارد این کشور را با اتحادیه اروپا و سازمان نظامی ناتو پیوند دهد. این در حالی است که به دلایل اقتصادی و اجتماعی، از هر طرف خشم مردم این کشور شعله‌ ور است که مانع جدی بر سر اجرای این دو هدف اساسی خانم ساندو، است.

 

https://ria.ru/20230314/moldaviya-1857853599.html?rcmd_alg=slotter


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۵ مارس ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: