ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۴ اسفند  ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تحلیلگر سرشناس جهان عرب:

آشتی مذهبی و آرامش جنگی

از نتایج تواقفنامه عربستان و ایران است

 
 
 

 

 

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» تفسیر «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب درباره توافقنامه پکن میان ایران و عربستان نوشت:

 نباید به توافق ایران و عربستان که با نظارت رئیس جمهوری چین صورت گرفت تنها از زوایه از سرگیری روابط دو کشور و بازگشایی سفارتخانه های آنها نگاه کرد. بلکه باید به این توافق از این زاویه نگاه کرد که این توافق موفق شده است گام های بلندی در مسیر تحقق آشتی در جهان اسلام میان شیعه و سنی بردارد و به طور کلی راه را بر روی هرگونه جنگ مذهبی و فنته انگیزی که از سوی آمریکا، رژیم اسرائیل و دستگاه های امنیتی و مزدوران زیر نظر آنان مدیریت می شود، ببندد.

بر این اساس میزبانی چین از آخرین مرحله مذاکرات میان دو کشور ایران و عربستان که توافق آنها را در پی داشت، سبب افزایش نقش چین در منطقه خاورمیانه می شود که منابع اصلی نفت و گاز در جهان است. متوقف شدن تبلیغات رسانه ای و جنجال های مذهبی میان دو کشور از برجسته نتایج مثبت این دو توافق است که نقش مهمی در برقراری آرامش و زمینه سازی برای مرحله جدید خواهد داشت.

این توافق در کوتاه مدت و میان مدت به بحران های ناشی از اختلاف عربستان و ایران در یمن، سوریه و لبنان پایان خواهد داد. البته آمریکا هم در دامن زدن به این بحران ها نقش داشت.

توافق ایران و عربستان به جنگ نیابتی میان دو کشور در یمن پایان خواهد داد. همچنین این توافق سبب بازگشت آرامش به لبنان و تحقق آشتی ملی و احیای نهادهای دولتی و انتخابات ریاست جمهوری جدید در این کشور خواهد شد.

این توافق نقشه راهبردی منطقه خاورمیانه و جهان را تغییر خواهد داد. این توافق به طور کلی به نفوذ آمریکا در منطقه پایان خواهد داد و اسرائیل را در تنگنا قرار خواهد داد.

نکته مهم این است که استفاده همه طرف ها از زبان رسمی کشور خود و کنار گذاشتن زبان انگلیسی در مذاکرات، آغازی بر پایان هژمونی غرب در عرصه های فرهنگی، سیاسی و نظامی و پیدایش نظام جهانی جدیدی بر رهبری چین، روسیه و کشورهای عضو بریکس است. (نقل از سایت تحریریه)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۵ مارس ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: