ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳ بهمن ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

۱۶۰ کیلومتر راه آهن ۳ سال وقت میخواهد؟

با بهانه های مختلف، نمی خواهند

راه آهن رشت- آستارا ساخته شود!

 
 
 

 

 

در ایران، کارشکنی های تبلیغاتی رسانه ها به همراه با تعلل های دولت، عملا سرمایه گذاری چین و روسیه را در ایران دچار وقفه ای کرده که دود آن به چشم توده مردمی می رود که در انتظار گشایش وضع اقتصادی و ایجاد شغل و درآمد معیشتی هستند. از جمله تعلل های دولتی که از دولت روحانی به دولت رئیسی هم سرایت کرده، احداث راه آهن آستارا – رشت است که قرار است با ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری مشترک ایران و روسیه احداث شود اما اکنون ۳ سال است که این امر از حد گفتگو فراتر نمی رود. این خط ریلی با طول ۱۶۲ کیلومتر کامل‌کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و  از رشت تا آستارا است که میتواند ایران را از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل کند.

وزارت راه و شهرسازی مدعی است که احداث این راه آهن اگر شروع شود یک دوره سه تا چهار ساله را در بر می گیرد.این درحالی است که کشورهای منطقه بسرعت باد و توفان خود را به جاده ابریشم و چین می رسانند و روسیه نیز به همچنین. برای درک تعللی سازمان یافته ای که دولت رئیسی برای احداث این راه آهن ۱۶۰ کیلومتری خود را و مردم را سرگرم آن کرده بد نیست بدانید که اتوبان چین و پاکبا  ۸۸۰ کیلومترطول باهزینه ای بالغ بر ۶۵ میلیارد دلار درمدت ۳۶ ماه ساخته شد. اتوبانی که ۲۴ کیلومتر آن یک شاهکار جاده سازی است. این اتوبان ترکستان شرقی چین را به کشمیر پاکستان متصل کرده و از قسمت های شمالی رشته کوه هیمالیا میگذرد. بیشتر این نواحی در زمستان برف گیر است.

اگر ریگی به کف دولت و وزارتخانه های مرتبط با راه آهن آستارا- رشت نبود، حالا که خود ناتوانند، اگر روسیه هم به هر دلیل مستقیما نمی خواهد و یا نمی خواهید این ریل گذاری را انجام بدهد، چرا آن را به چینی ها  نمی دهید تا ظرف چند ماه کار را تمام کنند؟ چرا بخشی از آن همه ماتم برای قیمت دلار و بازار ارز را مطبوعات ایران به ماتم تعلل برای احداث این راه آهن و طرح های مشابه اختصاص نمی دهند که در آن گشایش اقتصادی وضع مردمی که نه دلار دارند و نه غم ارز و بازار آن را نهفته است؟

فیلم اتوبان پاکستان به چین را که ظرف ۳۶ ماه ساخته شد با دقت ببینید تا عمق وابستگی دستگاه دولتی ایران به غرب و تعلل در توسعه و نجات ایران از بحران اقتصادی را بیشتر درک کنید!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: