ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ بهمن ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۹ بهمن

چرا ناگهان دهها میلیارد تومان

در ایران سرگردان شده!

سیامک زند

 
 

 

 

طی ۴۸ ساعت حداقل دو بار دهها میلیارد تومان از طریق بانک آینده به حساب افراد عادی پرداخت شده و سپس برگردانده شده است. آیا این رویداد یک اشتباه کامپیوتری بوده؟ ادعائی که مطرح می شود تا مردم به عمق فاجعه بانک های خصوصی پی نبرند. جابجائی دهها میلیارد دلار کلاهبرداری بانکی و پولشوئی است.

شاید بدنام‌ترین بانک ایران بانک آینده باشد و خبرهایی که از این بانک می‌رسد جز فساد و زدوبند و پولشویی و ورشکستگی خبر دیگری نیست.  بانک آینده حاصل جمع چند موسسه و بانک منحل شده است. بانک "تات" که علی انصاری از موسسان آن بود و میزان تخلفاتش چنان بود که از طریق بانک مرکزی منحل شد. این بانک با دو موسسه مالی "صالحین" و "آتی" ادغام و بانک آینده را پایه‌گذاری کردند. بدنامی بانک آینده از همان بدو تاسیس ناشی از عدم شفافیت در ادغام تات و صالحین و آتی بود.

بانک آینده بزرگ‌ترین متخلف بر اساس قوانین بانک مرکزی در حوزه سرمایه گذاری غیربانکی است که بسیار فراتر از حد مجاز بانک مرکزی در پروژه های غیر بانکی و اکثرا در مستغلات سرمایه‌گذاری کرده است.  پروژه مشکوک "ایران مال" و دادن وامهای کلان به خانواده انصاری برای ساخت این پروژه و سپس تملک این پروژه ورشکسته و نهایتا فروش سهام این مال در بورس از بارزترین تخلفات این بانک است که ضربه مهلکی بر پیکر نظام مالی کشور زد.

یکی از پروژه های مشکوک دیگر که بانک آینده بطور غیررسمی ۴۹ درصد مشارکت دارد "مشهد مال" است که در هیچکدام از گزارشات این بانک قید نشده است.

این بانک که ظاهرا دارای سهام عام است متعلق به خانواده انصاری با داشتن ۸۸ درصد سهام بنام ۲۷ نفر از وابستگان این خانواده است. این مسئله حداقل بعنوان شایعه‌ای قوی در کشور مطرح است.

حال شاهکار دیگری از بانک آینده در کشور رخ داده که در عصر تکنولوژی شوخی است. خبر از شش هزار میلیارد تومان واریز مشکوک به حساب مشتریان که یکی از آنها بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان بوده است. این واریزهای نامشخص بدون شک حاصل زدوبندهای داخلی این بانک برای فرار از شفافیت مالی و به نوعی پولشویی است. آیا عزمی در جمهوری اسلامی شکل گرفته تا گریبان این بانکها گرفته شود و آنها برای نجات گریبان خود از حسابرسی دست به این اقدامات می زنند؟

خبرگزاری فارس با انتشار ویدئویی از یک شهروند کرمانی خبر از واریز چهل میلیاردی بحساب این شهروند و سپس مسدود شدن حسابش داده است.

نظام مالی ایران تاکنون بسیار بیش از اینها ناکارآمد و فشل بوده است که بتواند اعتماد مردم را جلب کند. بانک‌های کشور با انواع و اقسام ترفندها مستقیما در بازارهای غیرمالی چون مستغلات و ارز و اتومبیل دخالت دارند و از بانیان تورم موجود در کشورند. تا  این وضع خاتمه نیابد، هیچ سیاست خارجی مثبتی به نتیجه نمی رسد و در داخل نیز سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و تحولی که مردم آن را باور کنند روی نخواهد داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: