ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۷ بهمن ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تیرگی روابط ترکیه

با امریکا و چند کشور اروپائی

 
 
 

 

 

روابط  ترکیه و امریکا بتدریج وارد مرحله متفاوت با گذشته شده و کشورهای اروپائی نیز به پیروی از امریکا رابطه خود با ترکیه را محدود کرده اند. از جمله دلائل این تیرگی روابط می تواند ابراز تمایل اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای دیدار چهار جانبه با رهبران سوریه، ایران، روسیه و ترکیه برای خاتمه جنگ در سوریه باشد که نشانه عملی آن تخلیه یکی از پایگاههای ترکیه در سوریه در هفته گذشته  است. دلیل دوم می تواند نزدیکی بیشتر ترکیه به روسیه و پیروی نکردن از دستورات و تصمیمات ناتو باشد، بویژه که ترکیه عضو ناتوست. البته نگاه بدبینانه می گوید که اردوغان برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری نیازمند یک تنش داخلی و خارجی است و این ماجرا می تواند بخشی از آن باشد. چنان که حوادث اخیر تروریستی در استانبول و بزرگ نمائی دستگیری افرادی بنام اعضای داعش در ترکیه و تظاهرات علیه قرآن سوزی در چند کشور اروپائی.

تاکنون سرکنسولگری های اروپا در استانبول به بهانه نگرانی های امنیتی به طور موقت تعطیل شده اند.

از جمله کنسولگری های هلند، آلمان، بریتانیا و سوئد. سرکنسولگری آلمان در استانبول نیز از تاریخ اول فوریه تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود. خدمات صدور ویزا و پاسپورت نیز به حالت تعلیق درآمده است.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه خطاب به سفیر آمریکا در آنکارا گفت:

من از اینجا به سفیر آمریکا می گویم: می دانم به چه خبرنگارانی نامه نوشتی، دست های کثیف خود را از ترکیه بردارید. من خیلی واضح به شما می گویم: دست های کثیف خود را از ترکیه بردارید!

من به وضوح می دانم که شما چه کرده اید، چه اقداماتی انجام داده اید و چگونه می خواهید ترکیه را گیج کنید. چهره واقعی تان رو شده است


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۶ فوریه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: