ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۸ بهمن ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در جریان جنگ ایران وعراق

چه کسانی و چه احزابی

خطرات را دیدند و هشدار دادند

 
 
 

 

 

محمد جواد مظفر که در ابتدای انقلاب با شورای انقلاب همکاری داشته اخیرا کتابی با عنوان روایت های دهه اول انقلاب منتشر کرده است. او در این کتاب می نویسد:

سال ۶۰ من مسئول انتشارات ستاد دهه‌ فجر بودم. بعد از آن به جاهای مختلف رفتم؛ ازجمله سه سال معاون آموزشی دانشکده‌ روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه بودم و وقتی مصطفی تاج‌زاده معاون بین‌الملل ارشاد شد گفت بیا مدیرکلی را بپذیر. من در آن دوران برای یک مصاحبه ۱۰ سوال از آیت‌الله منتظری تنظیم کردم و ۱۰ سوال هم تنظیم کردم که از سران قوا بپرسم. یعنی از آقای خامنه‌ای ، هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی اردبیلی.

مظفر شرح تهیه یک مصاحبه را در سال ۱۳۶۷ میدهد و می رسد به یک بخش بسیار مهم و تاریخی. یعنی مقطع جنگ ایران و عراق. او می نویسد:

آقای هاشمی گفت اگر ما تجربه داشتیم، نمی‌گذاشتیم جنگ بوجود بیاید. آقای موسوی‌اردبیلی ‌گفت اگر ما تجربه داشتیم، در خرمشهر می‌ایستادیم و ادامه نمی‌دادیم. و موضوع سفارت را اینطوری عمل نمی‌کردیم.

او نمی گوید که چه کسانی و چه احزاب و سازمان هائی در همان مقطع همین پیشنهادها و هشدارها را دادند و همین آقایانی که بعدها پشیمان شدند، آن زمان گویندگان و هشدار دهندگان را در نماز جمعه های تهران (ار جمله موسوی اردبیلی و سپس هاشمی رفسنجانی) بدلیل همین پیشنهادها خائن و جاسوس اعلام کرده و دستگیر و زندانی کردند و سپس در قتل عام سال ۶۷ نیز به دار کشیدند. اسناد موجود و منتشر شده نشان میدهد که در راس این پیشنهاد دهندگان و هشدار دهنگان که بعدها قربانی و اعدام شدند رهبران حزب توده ایران بودند. مهندس بازرگان نیز مدتها پس از بازپس گیری خرمشهر و آغاز مرحله دوم جنگ مخالفت خود را با آن اعلام کرد و نه پیش از شروع این مرحله از جنگ.

با محمد جواد مظفر مصاحبه ای در ارتباط با همین کتاب انجام شده که در لینک زیر می توانید آن رابخوانید:

متن کامل گفت‌وگوی سمیه متقی، دبیر گروه سیاسی را در لینک زیر بخوانید:

https://b2n.ir/s32548


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۷ فوریه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: