ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ بهمن ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارشی از شرکت مردم

در راهپیمائی سالگرد انقلاب ۵۷ 
 
 

 

 

حمیدرضا جلایی‌پور، استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب، گزارشی از راهپیمائی ۲۲ بهمن در تهران و شهرهای  دیگر ایران نوشته و منتشر کرده که حداقل بخش هائی از آن در انطباق است با گزارش های دیگری که منتشر و یا دریافت شده است. این بخش ها چنین است:

 

«بر اساس مشاهده فیلم‌های حضور مردم در خیابان از شبکه یک صدا و سیما، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ از سال‌های پیش کمتر نبود- اگر هم بگوییم بیشتر بود گزاف نگفته‌ایم. حضور جمعیت بصورت زنان و مردان جدا جدا نبود، جمعیت زن و مرد در کنار هم در صدها شهر حضور داشتند. از تمام سنین در جمعیت حضور داشتند: کودک، نوجوان، جوان و میانسال. به نظر می‌رسید تعداد جمعیت بین ۳۰ تا ۶۰ سال بیشتر بود. پرتکرارترین عکسی که دست مردم بود، عکس قاسم سلیمانی بود. برای تسهیل حضور جمعیت از امکانات حکومتی استفاده شده بود. به نظر می‌رسید وزارت آموزش و پرورش در تشویق شرکت مردم در راهپیمایی سازمانی کرد‌ه است. ولی حضور جمعیت در خیابان «زورکی» نبود.

۱- منتقدان ممکن است بگویند این جمعیت «دو درصد» جمعیت ایران هم نیست. اگر حکومت به منتقدان خود رخصت حضور در خیابان را بدهد جمعیتی بیشتر از این به خیابان خواهند آمد. البته این ادعا تاکنون در عمل راستی‌آزمایی نشده است-چون حکومت تاکنون اجازه نداده است. حکومت عاقل نباید به حضور جمعیت هوادار مغرور شود، بلکه ضروری است که با تصحیح سیاست‌های داخلی و خارجی به فکر کاهش ناراضیان باشد. زیرا ما به روشنی سر کوه یخ ناراضیان را در ایران و در اعتراضات چهار ماهه مهسا دیدیم. و همه عواملی که موجد اعتراضات مهسا شد در جامعه همچنان وجود دارد.

 

۲- سرنگونی‌طلبان و کسانی که از راه دور به جمعیت ناراضی ایران فراخوان می‌دادند، و پروای خشونت پرهیزی را نداشتند، و دنبال سرنگونی رژیم از طریق تشویق به «چرخه آشوب» بودند، می‌توانند از تظاهرات امروز درس بگیرند. اعتراضات مهسا در ماه‌های گذشته و میزان جمعیت در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که حکومت تاکنون توان کنترل اعتراضات خیابانی را داشته و همچنان حکومت قادر است بیشترین حضور خیابانی مردم هوادار را به نمایش بگذارد. به همین دلیل برای کاهش نارضایتی‌های مردم روش‌های «تقابلی خیابانی» بیشتر می‌تواند به از دست رفتن جان جوانان معترض و بیگناه ختم شود و راه درمان بحران‌ها توسل به شیوه مدنی و خشونت‌ پرهیز پیگیری مطالبات است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۲ فوریه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: