ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۳۰ بهمن

اتاق "نگاه به شرق"

با چه ترکیبی می تواند تشکیل شود

 
 
 

 

 

ابراهیم رئیسی و هیات همراه او که تقریبا نیمی از کابینه را در بر می گرفت، از سفر به چین بازگشتند. این که خود وی و هیات همراه او چه اختیاری برای امضای قراردادهای اقتصادی و احتمالا نظامی داشتند و تا چه حد مسلط به سیاست راهبردی "نگاه به شرق" بودند و هستند و توان مدیریتشان برای این سیاست چیست؟ همه در ابهام است. حدس زده می شود که یک کار گروه عملی برای قراردادهای اقتصادی و نظامی با چین بزودی تشکیل خواهد شد که با دولت همکاری خواهد داشت اما تابع دولت نخواهد بود. حتی گفته می شود، این احتمال کم نیست که بار دیگر علی لاریجانی وارد میدان شده و رهبری این گروه را مستقل از دولت بر عهده بگیرد و افرادی نظیر علاء الدین بروجردی نماینده با سابقه مجلس و معاون اسبق وزارت خارجه، محمد رضا باهنر نایب رئیس لاریجانی در دوران ریاست او بر مجلس و افرادی نظیر سعید محمد که تا یک قدمی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر پیش رفت و برخی نظامیان و سپاهیان با سابقه در اتاق راهبردی رابطه با چین و حتی فراتر از آن "اتاق راهبردی نگاه به شرق" حضور داشته باشند.

فعلا رئیسی سفر چین را به پایان رسانده و گویا ۲۰ تفاهم نیز دراین سفر امضاء کرده است که رئوس آن بعنوان دستآوردهای این سفر در یک جدول اعلام شده که مشاهده می کنید. تفاهم به معنای قرار داد نیست و یا رئیسی قرار داد با تفاهم را قاطی کرده است. طبق جدولی که انتشار یافته،  ایران قرار است ماست و سیب زمینی و دیگر اقلام لبنی را به چین صادر کند و درعوض، چین در زیر ساخت های ایران سرمایه گذاری کند. نوع این سرمایه گذاری نیز مشخص نیست. آیا مانند قراردادهائی که با پاکستان و برخی کشورهای دیگر دارد بصورت "فاینانس" خواهد بود؟ البته رئیسی در توئیت پس از سفر خود نوشته که در این سفر یک قرارداد ۳.۵ میلیارد دلاری صنعتی بین ایران و چین امضاء شده است.

برخی افراد حاضر در هیات سفر به چین نیز اظهار نظرهایی کلی و غیر دقیق درباره قراردادها و تفاهم ها کرده اند که روی هیچکدام از آنها نباید روی آنها حساب کرد تا زمانی که رسما و با جزئیات از طرف چینی ها اعلام شود. شاید در جریان سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ایران این جزئیات بازگو شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۹ فوریه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: