ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ دی ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

وابستگی به دلار باقی می ماند

جای حسن و حسین 

در بانک مرکزی عوض شد 
 
 

 

 

مدیرکل بانک مرکزی را ابراهیم رئیسی عوض کرد اما معلوم نیست که تغییر با هدف اجرای برنامه ای جدید برای بحران اقتصادی است و یا یک مانور و جابجائی حسن و حسین با هم که دراینصورت هیچ گرهی از انبوه گره های اقتصادی ایران باز نخواهد شد. همچنین، این تغییر که به وصله پینه کابینه می ماند، اگر با طرح همآهنگ با استراتژی گردش به شرق بود، باید اسباب دیگر آن هم فراهم می شد نه آنکه عبدالهیان را به پادشاهی عمان برای رساندن پیام های ایران به کاخ سفید فرستاد.

لیبرالیسم فعلا اقتصاد حاکم بر جمهوری اسلامی است و کاهش ادامه دار ارزش پول ملی از شاخص های اجرای لیبرالیسم است.

اگر دولت برنامه ای مدون برای چرخش روش اقتصادی حاکم نداشته باشد رئیس کل بانک مرکزی بخاطر سقوط پول ملی تغییر کرده و جای صالح آبادی را گرفته است و این یعنی جنجال بر سر هیچ. همان کسی که در کابینه احمدی نژاد هم بود و در آن دوره هم نشان داد که شخصیتی قوی برای تصمیم گیری نیست. 

ارزش پول ملی در صورتی حفظ می شود که محور اقتصاد کشور پول ملی  باشد نه دلار، در حالیکه حتی بودجه کشور وابسته به دلارهای فروش نفت است.

سیاست های انقباضی جلوگیری از ریخت و پاش های دولتی و عدم چاپ پول و عدم استقراض دولت از بانک ملی از راهکارهای مطرح در حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم است، اما در سخنان فرزین همچنان تاکید بر ارز نیمائی است.

گویا برای مدیریت بانک ملی به این نتیجه رسیده اند که نرخ بازار آزاد را برسمیت نشناخته و سازوکارهای واردات و صادرات و مالیات را بر اساس ارز نیمایی تنظیم کنند که این روش با تلاطم بیشتر بازار آزاد روبرو میشود و فاصله ارز آزاد و نیمایی در کوتاه مدت بیشتر میشود. درحالیکه باید محوریت ریال یا تومان در اقتصاد باشد و سپس حذف دلار از چرخش مبادلاتی. اما ارز نیمایی وابسته به دلار است و بدتر اینکه صرافی ها مامور تبادل ارز هستند و نه خود بانک‌ها.  با این روش‌های منسوخ مدیرکل جدید بانک مرکزی هم راه بجائی نخواهد برد و خیلی هنر کند جلوی گران شدن روزانه دلار را خواهد گرفت و به گران شدنش ماه به ماه آن تن خواهد داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: