ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۰ دی ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مملکت را عملا فلج کرده اند

نبرد بی امان طرفداران

گردش به شرق با غرب ستایان 
 
 
 
 

 

هفته گذشته معاون وزیر راه در سخنانی اعلام کرد : راه اهن رشت به استارا را تکمیل می کنیم و معطل چین و روسیه هم نمی مانیم.

بدنبال این سخنان، عطا بهرامی از اندیشکده تحریریه درباره این سخنان در تحلیلی گفت :

معنای این سخن این است که ایران تا بحال معطل چین و روسیه بوده و از این پس معطل نمی ماند. حال آنکه یکی دیگر از مدیران دولت هفته پیش گفته بود : روس ها تضمین دهند که از راه اهن رشت- استارا سالانه ۳۰ میلیون تن بار جابجا می شود تا آن را تکمیل کنیم!

این دو حرف در دو هفته. بخشی از مدیران ما همه کار می کنند که خیری به این مملکت نرسد.

 این کریدور خیلی برای روس ها مهم است چون انها را به جنوب وصل می کند و موجب می شود که اهمیت کانال سوئز کاهش پیدا کند. برای چینی ها هم مهم است چون آینده خود را بر روی پروژه کمربند جاده گذاشته اند. برای ایران هم مهم است چون کشور مهمی است و در وسط این کریدورها قرار دارد. اما مسئولان ایران هم همه کار می کنند که جلوی استفاده ایران از این موقعیت گرفته شود. روابط با چین را خراب می کنند. به هندوستان پیام می دهند. همه آروزیشان این است که فرانسه بیاید در ایران و دویست متر جاده آسفالت کند.

روس ها می خواهند این کار (راه آهن رشت- آستارا) را انجام دهند و سال گذشته امدند و پیشنهاد دادند که خودشان یک میلیارد دلار سرمایه گذاری می کنند تا این راه اهن کشیده شود. پس حرف این اقای معاون وزیر راه بلاوجه است. هم از نظر ژئوپلیتیک. هم از نظر موضع روس ها. هم از نظر خود مدیران وزرات راه که هر کدامشان یک چیز می گویند.

چین به این موضوع اصلا ورود نکرده. انها از ایران کلا ناامید هستند. می گویند اینها نه منافع ملی سرشان می شود و نه اهل کار هستند. غربزده هم هستند. فقط طلبکار دیگران هستند. دیگران برای اینها کار کنند و اینها توسرشان بزنند. ولی همین ادمها اگر بروند به سمت غرب همه کار حاضرند بکنند. پول بدهند توی سرشان هم بزنند. کاری هم انجام نشود.

خلاصه روس ها اصلا پولی نمی خواهند، خودشان سرمایه گذاری می کنند فقط می خواهند جلوی کار انها گرفته نشود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: