ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۷ دی ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۱۷ دیماه

کوچکترین تحولات را

باید زیر ذره بین گذاشت!

 
 
 

 

 

روزگذشته دیداری با حضور زنان برای رهبر جمهوری اسلامی ترتیب دادند که متفاوت با دیدارهای گذشته بود. نخست این که یکی از حاضران در این دیدار با روسری و بدون چادر متنی را تقریبا بعنوان بیانیه از پشت تریبون خواند و دوم این که علی خامنه ای ایراد و انتقادی که از دیدار با زنان به مناسبت های مختلف مطرح شد پذیرفت و وعده داد که اگر تا سال آینده در قید حیات بود اشکالاتی را که مطرح شد برطرف خواهد کرد. نام خانمی که بیانیه را خواند "پریچهر جنتی" اعلام شد

رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به انتقادات این خانم گفت:

"خوشحالم از اینکه توانستیم این جلسه را تشکیل دهیم. پیشنهادهایی در این جلسه مطرح شد که باید برای تحقق آن یک راه و مسیری پیدا کنیم. این جلسه یک جلسه‌ زنانه‌ محض و مشحون از مفاهیم برجسته و عالی بوده تا الان، تا این لحظه. صحبت هایی که خانم ها کردند، بسیار خوب بود و حقیقتاً بنده بهره بردم. پیشنهادهایی بود، ان‌شاءالله بتوانند راه‌حلی برای آن پیشنهادها پیدا کنند.  به خصوص موضوع به‌ کارگیری زنان فرزانه‌ ما، کارآمد ما، مجرب ما، دانشمند و عاقل و فهمیده‌ ما در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور، این مطلب مهمی است. باید یک مسیری  پیدا کنیم و ببینیم چه کار میشود کرد."

طبیعی است که شکل و مضمون این دیدار متاثر از اعتراضات اخیر، بویژه نقش و خواست زنان (از جمله مخالفت با حجاب اجباری) در آن بود. حضور یک سخنران زن با روسری و نه پیچیده شده در پارچه سیاه خود گویای همین تاثیر گرفتن از اعتراضات اخیر بود و هشدار به امام جمعه هائی نظیر احمد خاتمی که دو هفته پیش در دفاع از حجاب گفته بود "مگر از روی نعش من رد شوند" و یا علم الهدا و دیگرانی در سکوی نمازهای جمعه و یا با مهر داغ بر پیشانی  در مجلس. تقریبا، آنچه که دراین دیدار روی داد همان بود که سردار وحیدی وزیر کشور دو هفته پیش گفت و اعلام کرد که بی حجابی یعنی "بد پوششی" که معنای دیگر آن چنین بود: حجاب اجباری نیست اما نباید لباس هائی بپوشند که نامش بد پوششی است. در همین دوران که خیلی از زنان روسری را کنار گذاشته اند، دقیقا مراعات پوشش خود را کرده اند تا بهانه ای ایجاد نکنند. اگر جنگ روانی تلویزیون های سه قلوی لندن بگذارد و آب به آسیاب مرتجعین مذهبی با هدف ادامه تنش ها در جامعه نریزند. سخنان وزیر کشور همانگونه که هنگام انتشار آن در پیک نت نوشتیم نمیتوانست بی اطلاع از بحث های درون بیت رهبری برای برخی تغییرات باشد. همینگونه است تفسیر مصاحبه ها و سخنان اخیر قالیباف رئیس مجلس درباره تغییرات و در راس آن تغییرات اقتصادی همراه با انتقاد از عملکرد دولت رئیسی نیز نمیتواند بدون آگاهی از بحث های درون بیت رهبری باشد. همچنان که سخنان علی لاریجانی و محمد رضا باهنر که مضمون همه آنها تغییرات پس از آرامش است. تشدید حملات به نزدیکی به چین و روسیه در مطبوعاتی که سرنوشتشان به سرنوشت اتاق بازرگانی گره خورده نیز نشان میدهد که خط دهندگان نگران سرعت گرفتن نگاه و یا گردش به شرق هستند و امید چندانی به رفت و آمدهای وزیر خارجه به کشور عمان و وعده از سر گیری مذاکرات برجام ندارند. این استدلال و تفسیر که برای لغو تحریم ها و سر هم بندی کردن برجام ایران از روسیه و جنگ اوکراین فاصله خواهد گرفت، تفسیر و استدلالی بسیار سطحی و کم عمق است و بیگانه با اوضاع جهانی. امریکا گریبان ایران را رها نخواهد کرد و تدوین کنندگان استراتژی سیاست خارجی در اتاق فکر بیت رهبری نیز از این واقعیت اطلاع دارند. جهان با آغاز جنگ اوکراین تغییر کرده و بسیاری از محاسبات گذشته نیز دستخوش تغییرات اجتناب ناپذیر شده است. از جمله ندادن هیچ امتیاز اتمی به امریکا و اروپا و یا پرهیز از هر نوع فاصله گیری از چین و روسیه. بزرگترین ضعف این سیاست استراتژیک، سیاست های اقتصادی و اجتماعی داخلی است که تا تکلیف حکومت با مافیاهای اقتصادی و بانک های خصوصی و خاتمه بخشیدن به خصوصی سازی ها روشن نشود، امیدی به تغییر سیاست داخلی نیست و این همه، نیازمند یک سازمان سیاسی پر توان و سراسری در کشور بر مبنای همآهنگ سازی سیاست داخلی با سیاست خارجی است. بدون این سازماندهی راه نمی توان بجائی برد. و این همان مسیری است که بسرعت در روسیه در حال تکامل است و زمزمه خانه تکانی در حزب "روسیه واحد" و نزدیکی بیشتر این حزب به حزب کمونیست روسیه مطرح است. سخنرانی روز گذشته پوتین در کرملین که آن را میتوان گردش تاریخی در روسیه ارزیابی کرد، نوید این تغییرات را در روسیه میدهد. ترجمه فارسی این سخنرانی را که پیک نت انجام داده در همین شماره می خوانید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۷ ژانویه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: