ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۰ دی ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 20 دیماه

الکساندر دوگین:

جنگ اوکراین به برپایی

نظام چند قطبی می انجامد

 
 
 

 

 

“الکساندر دوگین” فیلسوف روس که پس از آغاز جنگ اوکراین نازیست های اوکراین سعی کردند او را در یک پارکینگ اتومبیل ترور کنند، اما موفق نشدند ولی دخترش در این اقدام کشته شد در مصاحبه ای اختصاصی به شبکه خبری “راشا تودی” گفت:

جنگ در اوکراین نخستین جنگ در راستای ایجاد نظام چند قطبی در جهان است که در آن روسیه می جنگد تا مسیر چند قطبی را باز کند. این در حالیست که غرب تمایل دارد جهانی گرایی هژمونیک توتالیتر مورد نظر خود را حفظ کند.

نظام چند قطبی در مقابل غرب نیست، بلکه برخلاف ادعای غرب که خود را الگو می داند، ساختار تازه و منحصر به فردی را تاریخ و بشریت بوجود می آورد.

روس هراسی و نفرت کنونی غرب از روسیه، یادگاری از تفکرات جنگ سرد و درک دو قطبی از معماری روابط بین‌الملل است.

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ از هم فروپاشید، تمدن لیبرال غرب، کنترل جهان را در دست گرفت. این هژمونی اکنون از پذیرش آینده‌ای که در آن دیگر یک قطب غالب نباشد، بلکه چند قطبی در جهان حاکم شود، سرباز می زند. در نظام چند قطبی غرب تنها به عنوان بخشی از بشریت و نه کل آن مطرح خواهد بود.

دوگین غرب را لیبرالیسم تمامیت خواه توصیف کرد که وانمود می کند حقیقت مطلق را در اختیار دارد و می خواهد آن را بر همه تحمیل کند. او اضافه کرد: نژادپرستی ذاتی در لیبرالیسم غربی وجود دارد اما در نظام چند قطبی هیچ امر واحد اما جهانی وجود ندارد. هر تمدنی می‌تواند و باید ارزش‌های خود را توسعه دهد.

روسیه به طور خاص باید بر قرن ها سلطه ایدئولوژیک غرب غلبه کند و چیزی “جدید، تازه، خلاقانه” ایجاد نماید که در تضاد کامل و مستقیم با هژمونی لیبرال غربی، جامعه باز، فردگرایی، لیبرال دموکراسی قرار دارد. داشتن علاقه بی اندازه و وسواس به کالاهای مادی در نهایت به بردگی مردم می انجامد.

دوگین از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر ۱۹۹۱ بعنوان یک خودکشی نام برد که توسط بوروکرات های تشنه قدرت در مسکو رقم خورد و نسبت به وقوع آن ابراز تاسف کرد. او همانند “ولادیمیر پوتین”، رئیس جمهور روسیه، فروپاشی شوروی را یک “فاجعه ژئوپلیتیک” توصیف کرد.

برخی ناظران غربی دوگین را مغز متفکر کرملین می دانند، اما این فیلسوف و نویسنده ۶۰ ساله هیچ رابطه رسمی با کرملین ندارد،؛ درعین حال که اعتقاد دارد استقلال اوکراین یک پروژه امپریالیستی غربی علیه حاکمیت روسیه بود.

www.tahririeh.com/news/23528/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: