ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۶ دی ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۶ دیماه

بزرگترین نفوذیها در ایران

رانت خواران و مافیاهای اقتصادی اند!

 
 
 

 

 

فرشاد مومنی در نشست «بودجه و بحران یادگیری دولت» مهم ترین موانع توسعه ملی، گرفتن مچ رانت خواران و کنترل مافیاهای اقتصادی را مطرح کرد و گفت که تا بانک های خصوصی نبض اقتصاد کشور را در اختیار دارند، نه توسعه ای در کار خواهد بود و نه آرامشی به جامعه بازخواهد گشت. وقت آن رسیده که در برنامه های سه دهه گذشته تجدید نظر کنید.

در شرایطی که کشور با بحران اشتغال روبرو است، تصمیم گیران برای واردات خودرو مسابقه گذاشته اند. (فروش خود رو را به قرعه کشی گذاشته اند و درعرض یک روز ۹ میلیون در خواست ثبت شده. این یعنی اقتصاد دلالی. صاحبان این ۹ میلیون درخواست نمی خواهند اتومبیل سوار شوند، بلکه می خواهند حواله اتومبیل را در بازار سیاه بفروشند. چه کسی به این وضع دامن زده جز دولت؟)

در عرض یک روز،  مقامی که باید مساله ترافیک را حل کند علیه تولیدکننده داخلی و به نفع خارجی ها حرف می زند بعد همان ها که این افراد را در این مناصب می گمارند می گویند ما نسبت به نفوذ حساس هستیم.  وقتی ساختار قدرت به تسخیر وارداتچی ها و دلال ها در می آید به جای کشف نفوذ از بیرون باید خود را در آینه ببینند. وقتی وزیر شما سنگ واردات را به سینه می زند دنبال نفوذ در کجا می گردید؟ نفوذ در اندیشه ها نمود پیدا می کند. از دل تمام این رفتارهای مالی، بازتولید وابستگی رخ می دهد. (مدیرکل جدید بانک مرکزی در اولین سفر خود پس از رسیدن به وزارت راهی امارات متحده شد با هدف ایجاد تسهیلات بانکی برای تجار ایرانی. او نرفت به قرقیزستان که رئیس دوره ای "اورآسیا"ست تا در چارچوب آن اتحادیه فعالیت تجاری و اقتصادی ایران را سامان بدهد. این وابستگی به امارات متحده و تبدیل شدن به کارگزار اتاق بازرگانی، یعنی نگاه به شرق؟ )

گزیده سخنان فرشاد مومنی را در همین شماره پیک نت می خوانید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳

 
 

اشتراک گذاری: