ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲ آذر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

هدف امریکا همین است

ایران اگر سوریه هم نشود

حداقل بتوان آن را ویران کرد!

 
 
 

 

 

بی بی سی فارسی در دو ماه اخیر تمام اعتباری را که طی سالها تحت عنوان یک شبکه بیطرف خبری بدست آورده بود پای تبدیل شدن به ارگان براندازی گذاشته و سوال اینجاست که تا کی می تواند ادامه دهد؟ ظاهرا گردانندگان بی بی سی فارسی و وزارت خارجه انگلستان نگرانند که اگر این براندازی در این مرحله به نتیجه نرسد بی بی سی فارسی بعنوان مرجع خبری بیطرف همه اعتبار خود را از دست می دهد.

چه چیزی مطابق تصورات پیش نرفته که این نگرانی را ایجاد کرده؟ بنظر می رسد حداقل دو چیز. آنها انتظار سیاست کج دار و مریز و مدار را به مدت طولانی نداشتند. تصور می شد با احساساتی کردن شرایط و وعده سرنگونی سریع و حمله به پاسگاه و کلانتری و گرفتن اسلحه و پخش وسیع عکس و فیلم های کشتن بسیجیان و ... رهبری ایران هم دستور مقابله به مثل را صادر و سپاه را روانه خیابان ها خواهد کرد، جوی خون به راه خواهد افتاد و ایران وارد یک جنگ داخلی می شود که کار حکومت را تمام خواهد کرد. براساس ارزیابی گردانندگان بیرون صحنه جنگ داخلی، ایران حدود ۶۵ هزار نیروی انتظامی و یگان ویژه دارد که اگر فشار بر آنها سراسری و طولانی شود این نیرو فرو خواهد پاشید و در نتیجه سپاه خود وارد خیابان ها خواهد شد و با تفنگ و تیربار دربرابر مردم قرار خواهد گرفت. در اینصورت شرایط برای خونریزی لجام گسیخته و جنگ داخلی و مداخله خارجی فراهم خواهد شد. سخنان پیاپی آقای خامنه ای از جمله سخنرانی روز جمعه وی که اتفاقات روی داده را معمولی ارزیابی و اعلام کرد ایران از این مرحله عبور خواهد کرد نشان داد که رهبری جمهوری اسلامی هم این موضوع را متوجه شده و وارد این دام نمی خواهد بشود. سیاست آن همچان بر عادی دانستن اوضاع است و قصد بزرگ کردن حوادث و مقابله به مثل نظامی در شهرها و مناطق مرکزی ایران را ندارد.

عامل دوم بروز ناامیدی، واکنش مردم است. بیش از ۹۰ درصد مردم ایران حتی اگر اکثریت آنها با تظاهرات و اعتراض ها همدلی داشته باشند که دارند با آن همراهی ندارند و در آنها شرکت نمی کنند زیرا با روش های آن موافق نیستند و برای برهم زدن ایران و جنگ داخلی همدلی کافی نیست، همراهی لازم است. تحصن و تظاهرات مسالمت آمیز و بدون درگیری هم بدرد حامیان خارجی جنگ داخلی نمی خورد. به شهید و گوشت دم توپ نیاز دارند. فراخوان های مدام برای کشاندن مردم به صحنه که همیشه با وعده سرنگونی یکی دو روزه و یکی دو هفته ای توام است برای ایجاد این گوشت دم توپ است. در غیاب حضور مردم عادی در تظاهرات، گروه های سازمان یافته فاشیستی و تروریستی و شبکه های اسراییلی دیر یا زود شناسایی و منهدم خواهند شد.

امید بی بی سی به چند چیز است:

اول به گروه های خشونت طلب حکومتی و امثال جبهه پایداری که اسرائیل در آنها و گردانندگان آنها نفوذ جدی دارد و مهار نشده اند. اینها شکل خشونت طلب اعتراضات کنونی را بهترین فرصت برای یک ضد حمله به مردم و تسخیر همه ارکان حکومت می دانند. ادامه خشونت ها موقعیت آنها را در حکومت تقویت می کند که بسود امریکا و اسرائیل و انگلستان نیز هست. آنها هر لحظه ممکن است بتوانند اوضاع را بسود نقشه های امریکا و اسرائیل بر هم بزنند و ایران را به دایره جنگ داخلی بکشانند.

دوم عدم اصلاحات جدی سیاسی، کوشش برای ایجاد تفاهم ملی در کشور است. این نیز شرایط را برای گروه خشونت طلب بالا فراهم می کند که با همه قوا می خواهند مانع ایجاد چنین تفاهمی شوند. شعارهای خشونت طلبانه، بی محتوا و بدون خواسته ای که تلویزیون های لندنی می خواهند بر اعتراضات تحمیل کنند راه را بر چنین تفاهمی بسود خشونت طلبان حکومتی می بندند.

سوم عدم اصلاحات اقتصادی و کوتاه کردن دست مافیاها، سرمایه داری تجاری، بانک های خصوصی از سر اقتصاد و معیشت مردم است که شرایط را برای تداوم تفرقه و نارضایتی و بحران همچنان آماده نگه می دارد.

چهارم. تزلزل در سیاست خارجی و فرستادن علائم متناقض است که از آن بوی عقب نشینی می اید و امریکا را به ادامه فشار امیدوار می کند.

همه این عوامل مایه امید موفق شدن غرب در هدف های آن برای سوریه ای سازی ایران است، سوریه ای سازی که موجب سرنگونی حکومت نمی شود ولی موجب ویرانی ایران می شود. بی بی سی نگران اجرا نشدن این سناریوست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: