ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۵ آذر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۵ آذر

زمزمه تاسیس حزب جدید

با استراتژی گردش به شرق

 
 
 

 

 

مصباحى مقدم عضو با نفوذ مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اظهار نظری که برخی رسانه های داخل کشور از جمله خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده اند، به چند نکته مهم اشاره کرده است. او گفته است:

«ساختار "نخست وزير - رييس جمهور" براى ايران مناسب تر است. ساختار سیاسی ما در حال حاضر پارلمانی - ریاستی است. معتقدم در بازنگرى قانون اساسى می‌توان آن را به ساختار پارلمانی تغییر داد.

در این ساختار نخست وزیر به عنوان نفر اول اجرایی از سوی پارلمان تعیین می‌شود و رئیس جمهور هم نقش هماهنگ کننده قوا را بر عهده دارد.  منتها پارلمان باید حزبی باشد و پارلمان فعلی برای این کار مناسب نیست و به درد این کار نمی‌خورد.»

 نکته مهم مطرح شده در این مصاحبه، نه طرح بازگشت سیستم نخست وزیری به قانون اساسی (سیستمی که در دوران حیات آیت الله خمینی برقرار بود) بلکه طرح مسئله اساسی حضور احزاب در جامعه و در مجلس و بر آمدن نخست وزیر از درون فراکسیون های احزاب است. و نکته دوم و مهمتر این که مجلس کنونی حزبی نیست.

اگر اشاره مصباحی مقدم  زمزمه تشکیل یک حزب جدید طرفدار گردش به شرق باشد تا در کنار احزاب دیگر فعالیت کند، راس نظام به این نتیجه درست رسیده است که با عده ای مداح و امام جمعه نمی توان یک سیاست راهبردی را در جامعه پیاده کرده و به پیش برد و نیاز به حزب و سازمانی واقعی دارای برنامه مدون برای چنین سیاستی است. طبیعی است که موسسات و اداره کنندگان چنین حزبی نمی توانند کسانی باشند که آنها را بعنوان طرفداران پیوند با غرب می شناسیم و اکنون نیز به اشکال مختلف فعال هستند و رسانه هم دراختیار دارند. باید دید در آینده نزدیک این سخن مصباحی مقدم از دهان کسان دیگری هم شنیده می شود؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: