ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۹ آذر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 9 آذر

جناح بندی های نوین سیاسی

بزودی در ایران شکل خواهد گرفت! 
 
 

 

 

جمهوری اسلامی اکنون وارد مرحله ای شده  که از این پس جامعه سیاسی ایران در حول یک دوگانه تازه شکل خواهد گرفت که عبارتست از پشتیبانان سیاست گردش به شرق و حامیان ماندن در دایره غرب. این هم فقط مربوط به ایران نیست بلکه یک گرایش جهانی است. چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا و رادیکال و محافظه کار و ... در جهان همه در حال از دست دادن معیارها و شاخصه های سابق خود هستند و بتدریج به این دو گرایش تقسیم می شوند. اصلاح طلبان و اصولگرایان ایرانی هم از این پس حول این دو قطبی تازه که خود را بر همه جهان و ایران تحمیل خواهد کرد شکل خواهد گرفت. بنابراین ما شاهد دسته بندی ها و انشقاق های تازه در میان طیف های اصولگرا و اصلاح طلب خواهیم بود. اصلاح طلبان طرفدار غرب و ناتو با اصولگرایان وابسته به سرمایه داری تجاری  وحشت زده از افول حاکمیت دلار به یکدیگر نزدیک می شوند و در برابر گرایش به شرق صفی یگانه را تشکیل خواهند داد. در مقابل باید صفی از حامیان گردش به شرق ایجاد شود اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و لاییک و ...

سرنوشت مبارزه داخلی در ایران نیز به سرنوشت غلبه این یا آن گرایش بستگی خواهد داشت. اکثریت رسانه های اصلاح طلب ایرانی چنانکه در هشت ماهه گذشته جنگ اوکراین نشان داده طرفدار سرسخت پیروزی ناتو بر جهان هستند. بیشتر آنها مخالف زیر سئوال رفتن حاکمیت دلار و دستاوردهای نظامی و اتمی ایران و خواهان عقب نشینی ایران در برابر غرب هستند که آن را رفع تحریم ها معرفی می کنند. در اردوگاه اصولگرایان نیز وضع در همین جهت است. نماد آن فلج کامل مدیریت دولتی است که در برابر گردش به شرق حرف نمی زند ولی کارشکنی می کند، همانطور که یک سال است در برابر همکاری و قرارداد ایران با چین مانع گذاشته اند.

با اینحال روند جهانی در سمتی دیگر است. اکثریت کشورهای جهان که بدنبال استقلال ملی و رهایی از یوغ امپریالیسم و وابستگی هستند ناگزیر به صف گردش به شرق خواهند پیوست. غرب امروز خود در بحران اقتصادی است و چیزی ندارد که بخواهد به دیگر کشورهای جهان ارائه دهد جز آنکه بحران خود را به آنها صادر کند یا در صدد مداخله و تجزیه و جنگ داخلی و ویرانی آنها برآید. حتی در خود کشورهای اروپایی نیز گرایش های سیاسی نیرومندی در حال شکل گیری است که خواهان جدا شدن این کشورها از آمریکا و همکاری نزدیک آنها با روسیه و چین است.

اگر پذیرش تسلیم در برابر غرب به معنای ادامه وضع موجود تا مرز تسلیم و نابودی و تجزیه ایران است، گردش به شرق به معنای یک مبارزه است که برای پیروزی در آن داشتن برنامه، سازمان و همراهی و بسیج مردم لازم است. با محدودیت های اجتماعی، انحصار طلبی سیاسی، فساد اقتصادی، بی توجهی به خواست های مردم نمی توان مبارزه گردش به شرق را به پیش برد. اصلاحات و تحولات واقعی تنها در سایه ورود به چنین مبارزه ای و خواست چنین تحول و چنین گردشی ممکن است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: