ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۵ آذر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه محمد رضا باهنر با ایرنا

تجدید نظر در سیاست

خصوصی سازی آغاز میشود؟

 
 
 

 

 

«محمدرضا باهنر» سالها نایب رئیس اول مجلس بود و حالا عضو مجمع مصلحت نظام. دبیر کل انجمن مهندسان است و سالها متحد موتلفه اسلامی، اما بتدریج خط خود را عوض کرد و به علی لاریجانی نزدیک شد که نظرات معتدلی درباره روش های حکومتی دارد.

او در تازه ترین مصاحبه اش با خبرگزاری ایرنا و با اشاره به اعتراضات اخیر گفته است:

قوانین و مقررات در کشور باید به روز رسانی شود. یکی از مصادیق قانون اساسی است که نیاز است با توجه به شرایط کشور بازنگری شود. حتی در سیاست‌های کلی نیز در مواردی نیاز به بازبینی مقررات است و از این رو بازنگری سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است.

در خرداد ۱۳۸۴ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه شده بود، توسط مقام رهبری ابلاغ شد. (منظور  همان تغییر ماهیت اصل 44 قانون اساسی است که آن را  تبدیل کردند به ابزاری قانونی برای خصوصی سازی های ویران کننده تولید در کشور)

البته باهنر می گوید:

 این اقدام با اهدافی چون شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به‌منظور تأمین عدالت اجتماعی، ارتقاء کارآیی بنگاههای اقتصادی، و بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری، افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی، افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی، افزایش سطح عمومی اشتغال و تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوارها صورت گرفت. اما در واگذاری بنگاههای قابل معامله، روابط ناسالم و زد و بندهای اقتصادی برای خرید بنگاهها، قیمت گذاری نادرست و کمتر از میزان واقعی و تضعیف جایگاه اقتصادی بنگاهها پس از واگذاری نشان می دهد که در نزدیک به دو دهه گذشته فرآیند خصوصی سازی به محلی برای تامین بخشی از درآمد مورد نیاز بودجه جاری دولت تبدیل شده است. بنگاههای بسیاری را فهرست کرد که در امر واگذاری موفق نبوده‌اند؛ نیشکر هفت تپه، هپکو اراک، ماشین سازی تبریز، پتروشیمی کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، ایران ایرتور تنها نمونه هایی از واگذاری نادرست بنگاههای دولتی به بخش خصوصی بوده است.»

اگر ماهیت اشارات باهنر این باشد که این واگذاری ها که بسیاری از اعتراضات کارگران کارخانه های یاد شده توسط باهنر برخاسته از آن بوده است، پس گرفته خواهد شد و تعدیل در خصوصی سازی ها آغاز، آنگاه میتوان انتظار داشت که تجدید نظر در سمت گیری ویرانگر اقتصادی سه دهه گذشته میخواهد آغاز شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۶ دسامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: