ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۹ آذر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روزنامه عربی ۲۱ مصر:

همکاری چین و عربستان

ضربه محکمی به امریکاست!

 
 
 

 

 

روزنامه «عربی ۲۱» مصر در گزارش خود به نقل از تارنمای «تزار گراد» روسیه درباره سفر اخیر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین عربستان نوشت:

سفر رئیس جمهوری چین به عربستان از رویدادهای مهم سال جاری بود که یک ضربه محکم و غیر قابل پیش بینی به آمریکا وارد کرد. چین و عربستان یک توافقنامه همکاری راهبردی فراگیر و یک طرح هماهنگی بین برنامه‌های بلندمدت در ارتباط با برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان و ابتکار عمل کمربند و جاده چین و همچنین شماری یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف امضا کردند. از سوی دیگر شرکت های وابسته به دو کشور ۳۴ قرارداد سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد دلار امضا کردند.

با وجود هشدارهای آمریکا در مورد خطرات امنیتی ناشی از استفاده از فناوری شرکت چینی هواوی، سعودی ها با هواوی قراردادی را درباره پردازش ابری و ساخت مجتمع هایی با فناوری پیشرفته در عربستان تصویب کردند. طبق نظر کارشناسان در این فرایند، چین در منطقه خاورمیانه جای پای خود را محکم خواهد کرد و در بسیاری از عرصه ها از جمله تجارت، اقتصاد، تکنولوژی و سیاسی و نظامی جای آمریکا را خواهد گرفت. در آینده نفت با یوآن چین معامله خواهد شد و استفاده از دلار در معاملات کمتر خواهد شد. پکن آمادگی خود را برای کمک به ریاض برای کنار گذاشتن نگرانی هایش درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرده است. این موضوع طرح های آمریکا و اسرائیل را در منطقه خاورمیانه برای تحریک کشورهای عربی علیه ایران و اهل سنت علیه شیعیان ناکام خواهد گذاشت.

با توجه به این موضوع چین در آینده به اصلی ترین بازیگر در تضمین امنیت خاورمیانه و تضمین تامین امنیت انرژی تبدیل خواهد شد. پیشنهاد چین به کشورهای عربی برای فروش نفت و گاز در بورس اوراق بهادار شانگهای و به کار بستن یوآن در معاملات به منزله درخواست برای مقابله با دلاریزه شدن اقتصاد جهانی است.

در این زمینه «نیکولای واویلوو» کارشناس مسائل چین معتقد است که فروش نفت از سوی عربستان به چین با استفاده ازیوان به معنای پایان دوران پترودلار و آغاز دوران پترو یوآن است. پرداخت بهای نفت با استفاده از ارزهای محلی به معنای ضربه ای است که خطرات آن از حجم خطرات غرق شدن کامل ناوگان پنجم دریایی آمریکا کمتر نیست. از بین رفتن سیستم پترودلار سبب می شود آمریکا بخشی از تجارت جهانی را از دست بدهد

www.tahririeh.com/news/23291/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: