ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ مهر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گام  های بلند ترکیه و روسیه

در راه اتحاد اقتصادی و سیاسی

تلویزیون روسیه 24

 
 
 

 

 

پوتين رئيس جمهوری روسيه در مذاکره با اردوغان رئيس جمهوری ترکيه در حاشیه اجلاس آستانه انجام شد بر سر ایجاد یک قطب گاز در ترکيه به توافق رسیدند.

در پایان این گفتگو و توافق پوتین گفت: «من این را علناً گفتم که ما می توانیم ساخت یک سیستم خط لوله گاز دوم و ایجاد قطب گاز در ترکیه برای فروش به کشورهای دیگر و در درجه اول، کشورهای اروپایی را آغاز کنیم. این دیدار و گفتگو روابط روسیه و ترکیه را عمیق تر ساخت.  در حال حاضر ترکيه قابل اعتمادترين مسير برای تامين گاز به اروپاست. ترکیه ثابت کرده است که قابل اعتمادترین مسیر امروز برای تامین گاز اروپاست و ترکیه بدون تاخیر تبدیل یک قطب گاز جدید خواهد شد.

اردوغان رئيس جمهوری ترکيه نیز در گفت و گو با خبرنگاران در اجلاس آستانه گفت: هر چه زودتر يک مرکز گاز بين المللی در ترکيه برقرار خواهد شد. مناسب ترین مکان برای قطب جدید گاز پیشنهادی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اروپا، منطقه تراکیا در شمال غرب این کشور است. روسای دو دولت در حال حاضر دستورالعمل هایی به بخش های مربوطه داده اند تا گام های مشترکی را در این مسیر کار کنند. ترکیه در حال حاضر دارای یک قطب گاز است که برای پاسخگویی به نیازهای داخلی است و قطب جدید بین المللی خواهد بود. در جریان ایجاد قطب جدید گاز، تمام اقدامات امنیتی لازم صورت خواهد گرفت.

کامران هسانوف، خبرنگار ویژه "وستنیک کاوکازا" در تفسیری درباره این توافق پوتین و اردوغان نوشت

اردوغان به پوتین نزدیک تر شده است.  پیش از بحران اوکراین نیز ترکیه شریک مهم گاز روسیه محسوب می شد اما اکنون و  پس از فوریه ۲۰۲۲، اهمیت آنکارا برای انتقال گاز روسیه به اروپا  بطور قابل توجهی افزایش یافته است. ترکیه جایگزین بلغارستان به عنوان واسطه انتقال گاز روسیه به اروپا شده است.

اردوغان گفت: توافق استانبول در مورد عرضه غلات اوکراین از طریق دریای سیاه و مبادله اسرای جنگی روس و اوکراینی در ماه گذشته گام های مهمی در راه نزدیکی بیشتر روسیه و ترکیه بوده است.

پوتین در آستانه خاطر نشان کرد که کشورهایی که غلات اوکراینی را دریافت می کنند باید از رهبر ترکیه سپاسگزار باشند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: