ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۶ شهریور ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش دریافتی پیک نت

از مراسم بدرقه "سایه" در رشت

 
 
 

 

 

پیکر سایه راه درازی را پیموند از آلمان تا تهران و از تهران تا رشت، تا وارد باغ محتشم شد و برای همیشه در آنجا خوابید. بموجب گزارشی که برای پیک نت ارسال شده، در مقایسه با بدرقه ای که در محوطه تالار وحدت تهران برای او برگزار شد، جمعیت در باغ محتشم و خیابانهای منتهی به آن بیشتر بود که آن را حدود 8 تا 10 هزار نفر تخمین زده اند. آرامگاه او در ضلع غربی، سمت چپ در ورود قراردارد. شورای شهر رشت سازماندهی خوبی کرده بود. اجازه ورود اتومبیل ها به خیابانهای اطراف باغ را نمی دادند و کسانی که با اتومبیل خود را به محل رسانده بودند در خیابانهائی دور تر پارک کرده وپیاده خود را به اطراف باغ می رساندند. بسیاری از کسانی که وارد پارک شده بودند به توصیه برگزار کنندگان مراسم از پارک خارج شده و در خیابان جمع شدند تا دوربین ها بتوانند مجموع جمعیت را بگیرند. تمام محوطه بیرون را نرده کارگذاشته بودند که این خود باعث نظم بدرقه و مشایعت شد. برخوردها با مردم بسیار محترمانه و خوب بود. برنامه کمتر رنگ و بوی مذهبی داشت. یلدا دختر سایه سخنرانی کرد که عمدتا همان سخنانی بود که در تالار وحدت ایراد کرده بود. چند کلامی نیز علی دهباشی موسسه و صاحب امتیاز و سردبیر مجله بخارا سخن گفت که سخنانش بدلیل بیماری کوتاه بود. سخنرانی شورانگیز ناصر مسعودی خواننده رادیو ایران و از دوستان قدیمی سایه که همشهری سایه نیز هست بر دل همگان نشست. از جمله این بخش از سخن او که «حکومت ها و سیاست ها میروند، آنچه می ماند چهره هایی اند که در دل مردم جای دارند» مسعودی از پوری سلطانی و مرتضی کیوان یاد کرد که سایه تا آخرین دم حیات از آنها خاطره نقل کرد و به یادشان بود. فیلم سخنرانی ناصر مسعودی را ضمیمه این گزارش کرده ام.

برای خاکسپاری از جمعیت خواسته شد که داخل پارک نشوند تا خانواده و دوستان سایه بتوانند مراسم را در آرامش انجام دهند. پس از انجام مراسم دفن، اجازه ورود به جمعیت داده شد که بدلیل زیادی جمعیت ما نتوانستیم خود را به محل خاکسپاری برسانیم.

برخی افراد و مقامات محلی و برخی مقامات هم از تهران خود را به مراسم رسانده بودند که دختر سایه از همه آنها بدلیل همکاری و همراهی که کردند تشکر کرد. من نمیدانم این نام گذاری چگونه در میان مردم در حال وسعت گرفتن است که از همین حالا مردم در شهر اسم پارک محتشم را گذاشته اند پارک سایه! خیلی هم با افتخار از دفن سایه در شهرشان حرف می زنند. یلدا یک جلد از کتاب شعر سایه را تقدیم به یکی از مقامات استان گیلان کرد که نمیدانم در آن شلوغی جمعیت آن فرد استاندار بود یا شهردار و یا مقام دیگری. همهمه و شعر خوانی مردم اجازه نداد دقیق بدانم کتاب به چه کسی هدیه شد. حتما در روزهای آینده این جزئیات را خواهم دانست و برایتان خواهم نوشت. فقط میدانم دوستان فعال در شرکت های مهندسی و خانه هنرمندان رشت، در حال کشیدن و ارائه طرح هائی برای مقبره سایه اند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۸ آگوست ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: