ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۶ شهریور ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 16 شهریور

تحریم فساد آور نیست

فساد از تحریم سود برده!

 
 
 

 

 

اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در دوران روحانی، پس از سفر به قم و دیدار با برخی روحانیون، از جمله جوادی آملی که از جمله روحانیون غیر حکومتی و دارای نفوذ در قم است، سخنانی درباره نتایج تحریم ها در ایران گفته که سایت جماران منتشر کرده است. او گفته است:

حجم تجارت ایران 70 میلیارد دلار است. 20 درصد این رقم به جیب کسانی می‌رود که در داخل کشور دنبال تحریم هستند. همین‌ها گروهی را در امارات بسیج می‌کنند که به ایران سرویس بدهند و درازای آن چندین برابر معمول مطالبه مالی کنند. گروه سومی در چین شرکت تأسیس می‌کنند و فقط قصدشان این است که مشتری ایرانی داشته باشند که در دوران تحریم، آن‌ها را سرکیسه کنند. مشخص است که کانال‌های ارتباطی آن‌ها کجاست. پشتوانه آن‌ها قدرت سیاسی در داخل ایران است. این‌ها با تحریم کاسبی می‌کنند. کاری هم به وضعیت مردم ندارند.

جهانگیری بدرستی به نیمه پر لیوان اشاره کرده اما از نیمه خالی چیزی نگفته است. آنچه که او از کنار آن عبور کرده آنست که فساد مورد اشاره او ناشی از تحریم ها نیست و تحریم فساد زا نیست، که اگر بود تاکنون باید روسیه را به زانو در می آورد! بلکه این سیستم اقتصادی- سیاسی حاکم در ایران است که تحریم برایش دوقلو زائیده است. تحریم هم که نباشد، آنها مثل گربه مرتضی علی چهار دست و پا از بام به زمین می افتند و چیزیشان نمی شود. همین فردا اگر تحریم ها برداشته شود و پول های بلوکه شده ایران به داخل کشور سرازیر شود، آنها فورا راه حل به جیب زدن آن پولها را پیدا می کنند، و تازه، اگر از هم اکنون راه حل آن را پیش بینی نکرده باشند. مبادا تحریم ها به فعالیت اتمی ایران در ذهن جهانگیری و دیگرانی که مانند او می اندیشند پیوند خورده باشد و این تصور شکل گرفته باشد که اگر عقب نشینی اتمی به خواست و میل امریکا بکنیم، تحریم ها لغو می شود و پولها آزاد و بحران اقتصادی حل! اگر چنین باشد، از استراتژی امریکا غفلت کرده اند. امریکائی که می خواهد روسیه را به قیمت تحمیل جنگ سوم جهانی به مردم جهان تقسیم کند تا بر گاز و نفت آن مسلط شود، سادگی است اگر تصور شود، با عقب نشینی اتمی ایران دست از این استراتژی برداشته و جایزه لغو تحریم ها را به ایران میدهد. با اولین گام عقب نشینی و تسلیم، امریکا گام دوم و گام های دیگر را تا رسیدن به هدف نهائی و استراتژیکش در باره ایران  تحمیل خواهد کرد. معنای این سخن ما چنین نیست که به جنگ امریکا برویم و یا مذاکره و توافق نکنیم، بلکه اینست که توافقی باید کرد که یک گام از وضع کنونی به عقب برداشته نشود و آمادگی ایران چنان حفظ شود که در لحظه لازم و در چشم به هم زدنی، به محض گربه رقصانی جدید امریکا  بتوان چند جهش فراتر از شرایط کنونی بر داریم. امریکا سرگرم کشیدن کبریت جنگ زیر خرمن جهان است تا تسلیم بحران اقتصادی اش نشده و آقائی دلار را حفظ کند. در چنین جهانی، طبیعی است که ایران باید قدرت نظامی و اتمی خود را حفظ کند. بنابراین، باید بدنبال راه حلی در داخل کشور بود که بقول جهانگیری از قِبل تحریم ها، مملکت را غارت نکنند و این ممکن نمی شود مگر تغییر سیستم اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور، خاتمه بخشیدن به خودی و غیر خودی و مکتبی و غیر مکتبی که فساد از زیر یقه آخوندها و عبا و عمامه همین ها بیرون آمده و با سپاه هم پل پیوند برقرارکرده.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۷ سپتامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: