ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۲ شهریور ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

امروز وداع با الیزابت

فردا وداع سیاسی با لیز تراس

ریا نووستی- نعمت بوستانی

 
 
 
 
 

 

تنها 12 درصد از رای دهندگان انگلیسی معتقدند که لیز تراس، می تواند نخست وزیر خوبی شود. روزنامه گاردین می نویسد که او ممکن است نتواند به یک رهبر محبوب حزب محافظه کار تبدیل شود، اما این امید وجود دارد - او فقط ممکن است مانند تونی بلر، خوش شانس باشد که زمانی به طرز ماهرانه ای از موقعیت استفاده کرد و پس از مرگ "پرنسس دایانا" (همسر ولیعهد چارلز، که در سال 1997 در یک تصادف مشکوکی کشته شد) امتیازات سیاسی به دست آورد. تراس، می تواند موقعیت خود را پس از مرگ ملکه الیزابت دوم، تقویت کند: در یک دوره سوگواری ملی، در حالی که رسانه‌ها به دلیل پرسش‌های مربوط به آینده سلطنت از مشکلات فزاینده منحرف شده‌اند، هیستری سیاسی درون دیوارهای وست مینستر( مجلس اعیان)، فروکش خواهد کرد و کابینه نخست‌ وزیر جدید فرصتی برای حل و فصل خواهد داشت.
نویسنده مقاله تاکید می کند که تراس، وزرایی را که از هرج و مرج ترتیب داده شده توسط بوریس جانسون، سلف او گریخته اند، اخراج کرد، از آشتی دادن جناح های درون حزب خود سرباز زد و عمدا افراد وفادار به خود را برای کابینه انتخاب کرد. تنها ویژگی قابل توجه او تنوع جنسیتی و قومیتی بود - کاندیداتوری او برای پست نخست وزیری توسط اقلیتی از محافظه‌کاران حمایت می‌شد، بنابراین او از قبل برای اقدامات تلافی جویانه آماده شد. اما "انتقام" از اعضای حزب ممکن است چندان آسان نباشد، با توجه به اینکه تراس، مهارت سخنوری نیز ندارد. در طول سخنرانی خود در باره مرگ ملکه ، او نتوانست حتی یک عبارت قابل توجهی را بیان کند و نحوه پاسخگویی به سؤالات به طور کلی از صراحت عاری بودند.

 گاردین خاطرنشان می کند که در یک زمان، یک جمله از زبان جانسون، گاهی حتی منفعل ترین نمایندگان مجلس را خوشحال می کرد.

 البته به همه، امکانی داده نمی شود که در سخنرانی خود پرحرفی کنند. همان طور که می دانید، اختصار خواهر استعداد است و یک «مینیمالیسم» خاص می تواند سلاح مخفی لیز تراس، باشد. با خروج جانسون، او این شانس را دارد که از جنبه قوی نقطه ضعف خود استفاده کند: او می تواند بخار انباشته شده را در ارتباط با هر موقعیت بحرانی رها کند و همه این رویدادها را عادی و کسل کننده به نظر برساند. از این نظر، او همیشه بر اساس اصل "جایی که باد می وزد" هدایت می شود. علاوه بر این، تراس، بسیار غیر اصولی است: با وعده عدم ارائه کمک های اجتماعی، یک روز بعد، از اختصاص 150 میلیارد پوند تاریخی برای یارانه برق خبر داد، اما بزرگ‌ترین عامل این کشور، امتناع از افزایش مالیات بر شرکت‌های انرژی است، در حالی که بریتانیایی‌ها برای تامین مخارج زندگی خود تلاش می‌کنند، سودهای باد آورده زیادی به دست می‌آورند. نویسنده می نویسد، در حالی که مقامات آلمان و فرانسه اقدامات خاصی را انجام می دهند، از جمله اعمال مالیات های با دآورده، برای کاهش ظلم تامین کنندگان بر مصرف کنندگان، تراس، "در پناهگاهی گیر کرده است."

 حال سوال این است که تراس، به نام عمل گرایی چه وعده های دیگری را زیر پا می گذارد؟ آیا مالیات شرکت ها را کاهش خواهد داد؟ آیا با اتحادیه اروپا بر سر مسائل تجاری بر سر ایرلند شمالی مبارزه خواهد کرد؟ آیا هزینه های دفاعی را به 3 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش می دهد؟ آیا 100 میلیارد پوند برای راه‌آهن قدیمی HS2 هزینه می‌شود؟ به عنوان یک قاعده، سیاستمداران اپوزیسیون با دادن وعده‌هایی که نمی‌توانند به آن‌ها عمل کنند گناه کار می شوند، اما تراس، در اپوزیسیون نبود - او یکی از اعضای دولتی بود که به خاطر محدودیت‌های شدید و هزینه‌های هنگفت در طول همه‌ گیری ویروس کرونا مورد انتقاد است. گاردین تاکید می‌کند که در عین حال، بریتانیا از هجوم مهاجران غیرقانونی با مشکلات فراوانی مواجه است. این کشور پرونده‌های قضایی حل‌ نشده زیادی دارد و میلیون‌ها نفر در صف انتظار مراقبت‌های پزشکی هستند، زیرا سیستم مراقبت‌های بهداشتی ملی در کشور  شوخی است.

 تراس، باید از وقفه بوجود آمده  در آشفتگی سیاسی استفاده کند تا اوضاع را سر و سامان دهد. بدیهی است که حاد ترین مانع او جنگ با روسیه است که وی در حال حاضر گرفتار آنست. درگیری در اوکراین دیر یا زود پایان خواهد یافت، قیمت انرژی باز خواهد گشت، و بحران در هزینه زندگی در اروپا فروکش خواهد کرد، اما برای بریتانیا، غیرقابل قبول است که شهروندان را توسط شرکت های انرژی بتوان قانع کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: