ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۱ مرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تحولات منطقه‌ای

شروط چند گانه ترکیه و سوریه

برای عادی سازی روابط!

 
 
 
 
 

شبکه های خبری امریکا و اروپا بر شمار اخبار خود علیه اردوغان رئیس جمهور ترکیه افزوده اند. این افزایش خبر ظاهرا به آن دلیل است که اردوغان به روسیه نزدیک شده و حتی صحبت بر سر پیوستن این کشور به پیمان بریکس است. پیمانی که به ابتکار چین تشکیل شده و قرار است عضویت ایران نیز در این پیمان تائید شود. از سوی دیگر، خبرهای مربوط به تحویل سامانه ضد هوائی اس 400 روسیه به ترکیه بصورتی جدی تر از گذشته مطرح است. ضمنا روسیه سرگرم ساختن نیروگاه های برق اتمی در ترکیه است.

 روزنامه ترکیه ای “Turkiye” نوشته: دمشق و آنکارا در تازه ترین گفتگوها، برای بهبود روابط پنج شرط برای همدیگر مطرح کرده اند. برخی از شروط دولت سوریه بازگشایی و کنترل بزرگراه M4 و گذرگاه مرزی باب الهوی و لغو تحریم های اروپا و آمریکا است. ترکیه نیز شروط خود را نبرد با نیروهای کُرد و عقب راندن آنها بطور کامل از نوار مرزی، بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، فعال کردن روند مذاکرات ژنو و مذاکرات قانون اساسی و همچنین برگزاری انتخابات آزاد در سوریه و آزادی فوری زندانیان سیاسی اعلام کرده است.

پیش از این فیصل مقداد ، وزیر خارجه سوریه، 4 شرط زیر را برای بهبود روابط دمشق و آنکارا اعلام کرده بود.

خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه

توقف حمایت از گروه های تروریست

توقف بستن آب بر روی مردم سوریه

ایجاد روابط براساس احترام متقابل

این موضع گیری های جدید ترکیه پس از سفر اروغان به روسیه و دیدار و مذاکره 4 ساعته وی با پوتین آغاز شده است. این کدامیک از دو کشور از شروط خود عقب نشینی کرده و یا آنها را تعدیل خواهند کرد تا مذاکرات عادی سازی روابط سوریه و ترکیه آغاز شود، سئوالی که پاسخ آن به زمان زیادی نیازمند نیست.

عکس: دوران روابط عادی میان ترکیه و سوریه، بار دیگر برقرار خواهد شد؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۱ آگوست ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: