ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۴ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ابراهیم رئیسی به نمایندگی از ایران شرکت کرد

اجلاس بریکس پلوس

به چه توافق هایی دست یافت!

 
 
 
 
 

 

چهاردهم اجلاس دوره ای پنج کشور عضو پیمان بریکس 23 ژوین و به ریاست چین  افتتاح شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شی جین پینگ، رهبر چین، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل، و سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در این مراسم حضور داشتند. رهبر روسیه در سخنانی در این نشست تاکید کرد که کشورهای بریکس "امروز در تمامی طیف موضوعات چه در دستور کار جهانی و یا منطقه ای تعامل عمیقی را باهم دارند و هر ساله اقتدار بریکس و نفوذ آن در صحنه جهانی به طور پیوسته در حال گسترش و افزایش است"

پوتین خاطرنشان کرد که پنج کشور دارای پتانسیل عظیم سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری و انسانی هستند و همه امکانات برای کار مشترک موثر با هدف تضمین ثبات و امنیت بین‌المللی، رشد و پیشرفت پایدار و بهبود رفاه و سطح زندگی مردمان را دارند.

در پایان روز اول اجلاس، شرکت کنندگان بیانیه مشترکی را در تایید توافقات انجام شده به تصویب رساندند :

-  رهبران بریکس از انجام اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی حمایت کردند.

- به ادامه همکاری با وجود همه گیری COVID-19 و سایر چالش ها؛ دسترسی جهانی به منابع انرژی ارزان، قابل اعتماد، پایدار و مدرن.مورد تاکید قرار دادند.

-  شرکت کنندگان در نشست بر اختیارات انحصاری شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال و اجرای تحریم ها تاکید کردند.

-  به ضرورت سیاست اقتصادی مسئولانه از سوی کشورهای توسعه یافته اشاره کردند.

-  از تقویت هماهنگی کلان اقتصادی برای بهبودی پس از بیماری همه گیر و تقویت همکاری در مبارزه با فساد و بازیابی دارایی ها و همچنین تشدید مبادلات گردشگری و ادامه همکاری در زمینه کنترل گمرک حمایت کردند.

در این اجلاس به طور جداگانه، وضعیت موجود در اوکراین مورد توجه قرار گرفت. مواضع کشورهای عضو بریکس در مورد این موضوع، که قبلاً در شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ابراز شده بود، مجدداً تشریح شد. این انجمن از مذاکرات روسیه و اوکراین برای پایان جنگ حمایت کرد. در مورد وضعیت انسانی در اوکراین و دونباس ابراز نگرانی شد و از تلاش های کمیته بین المللی صلیب سرخ برای ارائه کمک های بشر دوستانه حمایت شد.

رهبران بریکس بر لزوم ادامه تلاش ها برای تقویت کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه به منظور حفظ ثبات جهانی، صلح و امنیت بین المللی اشاره کردند. آنها با اشاره به بیانیه مشترک "پنج کشور هسته ای" (روسیه، آمریکا، چین، بریتانیا و فرانسه) مورخ 3 ژانویه 2022، که لزوم جلوگیری از جنگ هسته ای را تصریح می کند، بر تعهد خود به خلع سلاح هسته ای تاکید کردند:  هیچ برنده ای در آن وجود ندارد و هرگز نباید مورد استفاده واقع شود.

سیاستمداران غربی دوست دارند درباره انزوای روسیه در جهان صحبت کنند. اما با توجه به مشارکت کشور روسیه در بریکس و تماس های مستمر در سطوح مختلف با کشورهای عضو این اتحادیه و همچنین دیگر کشورها پوچ بودن این نوع  تبلیغات به وضوح آشکار میشود. جمعیت کل کشورهای بریکس حدود 3.23 میلیارد نفر است. 40 درصد از جمعیت جهان.

تا سال 2020، کل تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو این سازمان به 25 درصد از تولید جهانی رسید، سهم تجارت بین‌الملل به 20 درصد رسید. 6.7 تریلیون دلار در سال 2021، مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای بریکس به 23.5 تریلیون دلار رسید.

----

فیلم مربوط به اجلاس بریکس پلوس است که در آن ابراهیم رئیسی نیز به نمایندگی از ایران شرکت کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: