ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۱ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 11 تیر

"گره کور" مذاکرات اتمی

کجاست که باز نمی شود؟

 
 
 

 

 

درباره مذاکرات اتمی، نه ایران و نه طرف های مقابل، هیچکدام نمی گویند "گره"  کور مذاکرات چیست؟ ایران می گوید امریکا زیادخواهی دارد و امریکا می گوید ایران مسائل فرعی را چاشنی مذاکرات می کند. این زیادخواهی چیست و آن مسائل فرعی کدامند؟ هیچکدام نمی گویند و مفسران تلویزیون های خارج از کشور هم فراتر از حدس و گمان هائی نا مفهوم نمی روند و عمدتا، اگر تا چند هفته پیش روی کارشکنی روسیه و شخص وزیرخارجه آن کشور متمرکز بودند، حالا روی ماندن و یا نماندن نام سپاه در لیست تروریسم جهانی  و شاخ و شانه کشیدن های اسرائیل برای حمله به ایران، در صورت شکست مذاکرات تمرکز می کنند. در داخل کشور هم، رسانه ها درحالیکه معطل ماندن مصالحه و شکست مذاکرات را دلیل بحران اقتصادی و گرانی دلار و گرانی مایحتاج عمومی و ... می دانند تقریبا همگی معتقدند باید آغوش برای امریکا گشود تا همه مشکلات یکباره حل شود.

آنچه ما، از این گره کور و بن بست درک می کنیم، چیز دیگری است و تفاوت نمی کند که مذاکرات در وین باشد یا در قطر، اصل مسئله مهم است و آن نیست، مگر سیاست استراتژیک امریکا برای بریدن بند ناف ایران از چین و روسیه و کشیدن آن به بهانه مصالحه بر سر لغو تحریم ها به سوی خود و بستن آخرین سوراخ کمربند (بقول صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و وزیر خارجه احمدی نژاد) به دور روسیه! امریکا ممکن است برای رسیدن به این هدف در باغ سبزی هم نشان بدهد و عقب نشینی های تاکتیکی هم بکند و این نکته ایست که ظاهرا هسته مرکزی قدرت در جمهوری اسلامی از آن آگاه است و با انواع مانورها در مذاکرات اتمی "زمان" می خرد تا هم دستآوردهای اتمی ایران را تقویت کند و هم جای پای خود را در جبهه شرق مستحکم. بدین ترتیب، هر دو طرف میدانند زیر کاسه مذاکرات چه نیمکاسه ای پنهان است اما اعلام نمی کنند و به روی خود هم نمی آورند. گره اصلی اینجاست! پیش بینی استراتژیک ایران نگاه به شرق بعنوان جهان آینده است و بخوبی میداند که همه در حال تیز کردن شمشیرهای خود هستند و گروگان گیری های سیاسی روز به روز آشکارتر می شوند. تا جائی که رئیس جمهوری 7 رنگ ترکیه هم سعی کرد با قبول عضویت سوئد و فنلاند در ناتو ماهی هواپیمای اس 35 را در هوا بگیرد! در این شمشیر تیز کردن ها و امتیاز خواستن ها، طبیعی است که ایران هم باید شمشیر خود را تیز کند و حداقل، تیز نگهدارد (قدرت اتمی و نظامی) و هم مانور کرده و ریشش را از چنگ امریکا در آورد و پشت جبهه خود را در پیوند با چین و روسیه و دو سازمان بریکس و شانگهای روز به روز مستحکم تر کند. شواهد نشان میدهد که در این جهت لنگان لنگان حرکت می کنند و در کنار آن در پی حل مناسبات تیره سیاسی میان خود با برخی کشورهای مهم منطقه مانند عربستان و مصر و اردن و ... نیز هستند که کاملا و بسیار طبیعی در تضاد و تقابل با سیاست های منطقه ای اسرائیل است.

 در این کشاکش بین المللی، اگر ایران بتواند پشت جبهه خود در داخل کشوررا  درست کند، می تواند در میدان مانده و نقش آفرین هم بشود و این پشت جبهه درست نخواهد شد، مگر با دگرگون ساختن ساختار و سمت گیری اقتصاد تجاری و انگلی حاکم بر کشور که ریشه فساد و گرانی و تباهی در همینجا نهفته است. کار با یک گام به جلو و سه گام به عقب سامان نخواهد یافت، بلکه با تدوین یک برنامه دقیق و اعلام و تشریح آن برای مردم و یک بسیج ملی برای تحقق آن امکان پذیر است. در ادامه و همسو با آن باید تجدید نظری اساسی در سیاست های اجتماعی - ارتجاعی صورت گیرد و بجای زندان و برخوردهای امنیتی، تلاش شود زبانی برای گفتگو با همه مخالفان و منتقدان یافت شود که بعید است اگر این زبان با صداقت و شفافیت همراه باشد، کسی آن را رد کند. باید در سیاست های فرهنگی و اجتماعی و امنیتی دو دهه گذشته تجدید نظری اساسی صورت گیرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲ ژوئیه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: