ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۸ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ژاپن بار دیگر میلیتاریزه می شود

امریکا می خواهد به دوران

جنگ دوم جهانی باز گردد

 
 
 

 

 

کشور ژاپن در حال تبدیل شدن به پایگاه آسیایی جبهه و یا ناتوئی است که امریکا آن را در آب های چین می خواهد ترتیب بدهد.

 آینده این کشور با همکاری ایالات متحده آمریکا و سازمان ناتو، به سمت نظامی شدن است. انگیزه تشدید گرایش به چنین روند خطرناکی با ترور “شینزو آبه” و انتخابات اخیر ژاپن رنگ واقعیت به خود گرفته است. (هستند تحلیلگرانی که بلافاصله پس از ترور "شینزآبه" این ترور را با ترور جان اف کندی در امریکا مقایسه کردند.م)

زمانی که مقایسه های تاریخی از منظر علمی مورد بررسی قرار گیرند، درک دقیق تری بدست می آید. روشن است که تحولات کنونی، از درگیری نظامی در اوکراین گرفته تا رویارویی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، از کودتا در آفریقا تا موج چپ گرایی در آمریکای لاتین، بازتابی از بحران در این کشور است.

نظام سرمایه داری حتی با توسل به ابزارهای پیچیده‌ ای مانند سفته‌ بازی مالی جهانی و برانگیختن جنون مصرف‌ گرایی نیز مانع از کاهش نرخ سود نمی‌شود. در هر صورت، ظهور قدرت های جدید جهانی، ایالات متحده و اروپای غربی را به سمت نابودی خواهد کشاند.

تقریبا یک قرن پیش وضعیت مشابهی مانند شرایط فعلی در جهان پدیدار شد. بحران های دوره ای سرمایه داری و رکود فراگیر، جهان امپریالیستی را به لرزه درآورد. به عنوان مثال در ژاپن، تولید صنعتی به یک سوم تقلیل پیدا کرد و تعداد بیکاران به 3 میلیون نفر رسید. در آن زمان، بورژوازی رستگاری را در عوام فریبی و پوشش ناسیونالیستی جستجو کرد. در نتیجه، ظهور دیکتاتوری های فاشیستی- نظامی سرمایه داری بود که در آلمان، در هیبت فاشیسم هیتلری و ژاپن میلیتاریسم، مجال بروز یافت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: