ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۹ تیر ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در دیدار با یکدیگر

سخنان و نظرات مشترک

پوتین و رهبر جمهوری اسلامی

 
 
 

 

 

رئیس‌جمهور روسیه عصر روز سه‌شنبه با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. در این دیدار خامنه ای با تأکید بر اینکه حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون و متقابل است، گفت:

تفاهم‌ها و قراردادهای متعددی بین دو کشور از جمله در بخش نفت و گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند. همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه بویژه در پی تحریم‌های غرب، ضروری و به نفع هر دو کشور است. جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمی‌شود اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.

غربی‌ها با روسیه قوی و مستقل به‌کلی مخالف هستند. اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند. البته امروز آمریکا و غرب ضعیف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزینه زیاد، بُرد سیاست های آنها در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین بسیار کم شده است.

مسئله مهم دیگر سوریه، اشغال مناطق حاصلخیز و نفت‌خیز شرق فرات بوسیله آمریکایی‌هاست که این قضیه باید با بیرون راندن آنها از آن منطقه علاج شود.

بنده شخصا مواضع اخیر رئیس‌جمهور روسیه علیه صهیونیست ها را تحسین‌برانگیز میدانم(اشاره به ممنوع شدن فعالیت مرکز همیاری بهودی ها در مسکو). جمهوری اسلامی، سیاست‌ها و برنامه‌هایی را که منجر به بسته شدن مرز ایران و ارمنستان شود، هرگز تحمل نخواهد کرد.  همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه جداً‌ و عمیقاً‌ به نفع هر دو کشور و جنابعالی و رئیس‌جمهور ما هر دو اهل اقدام و پیگیری هستید، بنابراین همکاریهای دو کشور در این دوره باید به اوج خود برسد. رهبر جمهوری اسلامی با تأیید سخنان رئیس‌جمهور روسیه درباره ضرورت راه‌اندازی خط آهن رشت- آستارا، این کار را موجب تکمیل خطِ حمل ونقلِ شمال- جنوب و به نفع هر دو کشور دانست.

هوشیاری در مقابل فریبکاری غرب ضروری است. آمریکایی‌ها هم زورگو هستند و هم حیله‌گر، و یکی از عوامل فروپاشی شوروی سابق فریب خوردن در مقابل سیاست های آمریکا بود، البته روسیه در دوره جنابعالی استقلال خود را حفظ کرده است. دلار را باید از مسیر معاملات جهانی خارج کرد و این کار به صورت تدریجی، ممکن است.

پوتین درباره حوادث اوکراین گفت: هیچ‌کس طرفدار جنگ نیست و جان دادن مردم عادی یک تراژدی بزرگ است اما رفتار غرب موجب شد که ما انتخابی جز عکس‌العمل نداشته باشیم.

رئیس‌جمهور روسیه با برشمردن عوامل و ریشه‌های اختلافات روسیه و اوکراین، بویژه اقدامات تحریک‌آمیز غرب و آمریکا در سال‌های اخیر از جمله کودتا در اوکراین و همچنین سیاست گسترش ناتو با وجود تعهدات قبلی آنها مبنی بر پرهیز از هرگونه پیشروی به سمت روسیه، گفت: بعضی از کشورهای اروپایی گفتند ما مخالف عضویت اوکراین در ناتو بودیم اما تحت فشار آمریکا با آن موافقت کردیم که این نشان‌دهنده فقدان حاکمیت و استقلال آنها است.

پوتین، ترور سردار سلیمانی را نمونه دیگری از شرارت‌های آمریکایی‌ها برشمرد و در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های غرب علیه روسیه گفت: این تحریم‌ها به ضرر غرب است و نتیجه آن مشکلاتی از جمله افزایش قیمت نفت و بحران تأمین مواد غذایی است.

مواضع شما (رهبر جمهوری اسلامی) درباره منطقه قفقاز، مواضع دو کشور در قضیه سوریه از جمله در مخالفت با حمله نظامی به شمال این کشور کاملاً منطبق با سیاست ماست. منطقه شرق فرات باید تحت کنترل نیروهای نظامی سوریه قرار بگیرد.

ایران و روسیه در سوریه در حال مبارزه مشترک با تروریسم هستند و در زمینه نظامی نیز تلاش می‌کنیم همکاری‌های دو کشور و همچنین همکاری و مانورهای سه‌جانبه با چین را توسعه دهیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: