ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شرایط جهانی با جنگ اوکراین تغییر کرده

استراتژی ج. اسلامی

دیگر تفاهم اتمی در وین نیست!

 
 
 

 

 

روز گذشته و بر مبنای اظهار نظری که امیر قطر کرده و معلوم نیست دقیقا چه گفته، موج جدیدی در رسانه های غرب آغاز شد مبنی بر اینکه رهبر جمهوری اسلامی گفته که حاضر به سازش در باره تفاهم اتمی در مذاکرات وین است. در ادامه این اظهار نظر، تلویزیون های فارسی زبان خارج از کشور که چند مفسر حاضر پا به رکاب نیز همیشه دارند، پای کمال خرازی وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی را هم بعنوان عامل این سازش و عقب نشینی رهبر معرفی کردند و در باره او نیز داد سخن دادند!

این جنجال نیز ادامه همان جنجال هائی است که بر سر فلان اظهار نظر وزیرخارجه روسیه "لاوروف" بعنوان مخالف و چوب لای چرخ تفاهم اتمی در وین راه انداختند و پس از آن که این تیر به سنگ خورد، ساز "ماندن و یا خارج شدن نام سپاه از لیست تحریم های امریکا" را دلیل معطل ماندن مذاکرات وین کوک کردند. این درحالی است که همه اینها جاده خاکی های یک راه اصلی است. راه اصلی که از آغاز و یا حتی آستانه ورود ارتش روسیه به اوکراین و تلاش اسرائیل برای تشکیل ناتوی خاورمیانه با هدایت امریکا آغاز شد و مذاکرات وین متوقف. جمهوری اسلامی در این جاده، فعلا نیازمند تفاهم اتمی و در واقع عقب نشینی اتمی نیست زیرا حدس می زند که جنگ حتی در محدوده اوکراین نیز متوقف نمی ماند و ممکن است پر این جنگ ایران را هم بگیرد. بنابراین حفظ و تحکیم و تقویت قدرت نظامی، موشکی و اتمی را بجای مذاکرات وین در دستور قرار داده است. این استراتژی از همان نخستین تحلیلی که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با دانشجویان عدالتخواه به آن اشاره کرد آشکار شد. او گفت که فقط به جنبه های نظامی رویدادهای اوکراین توجه نکنید، مسئله مهم تر از اینهاست و تغییر موازنه جهانی در پیش است.

شتابی که تغییرات سیاسی در اسرائیل به خود گرفته و تمرین های نظامی برای حمله هوائی به تاسیسات اتمی ایران در اسرائیل نیز نشان از همین تغییرات مهم جهانی دارد. آنها در عین حال که دم از تفاهم اتمی می زنند تمرین حمله نظامی به ایران می کنند. امروز شاید امتیازهائی نیز بدلیل نیازمند به نفت و گاز ایران بدهند، اما روند حوادث جهانی نظامی است و در اولین پیچ تحولات، این امتیازها را نادیده گرفته و حمله خودشان را خواهند کرد. در ادامه وضع کنونی جهان، ما حتی نخستین آزمایش اتمی در ایران را هم دور از انتظار نمی دانیم. مسئله توقف مذاکرات وین در اینجاست و نه در جاده فرعی هائی که رسانه ها مطرح می کنند و شبکه های رسانه ای داخل کشور هم همسو با چند تلویزیون فارسی زبان خارج از کشور آن را طوطی وار تکرار.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۲۳ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: