ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۸ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنرانی پوتین در اجلاس اقتصادی سن پطرزبورگ

بازی در یک زمین

با یک دروازه بان تمام شده!

 
 
 

 

 

پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته (جمعه) در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پطرزبورگ سخنرانی کرد. او در سخنرانی خود سیاست‌های استراتژیک روسیه در باره مهمترین تحولات امروز و آینده‌ تشریح کرد.

رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد راه‌اندازی «وام مسکن صنعتی» با 5 درصد بهره در سال را ارائه کرد که به شرکت‌هایی که آماده بنای تاسیسات جدید تولیدی هستند داده می‌شود.

پوتین با اشاره به تحریم های غرب علیه روسیه اعمال کرد گفت: پیش بینی های تیره و تاری که  برای اقتصاد روسیه کرده بودند محقق نشد و تمام وظایف عملیات ویژه در اوکراین بطور کامل اجرا خواهد شد. سه ماه از تحریم‌های گسترده علیه کشور ما می گذرد و روسیه نه تنها دچر تورم و گرانی نشد بلکه پویایی اقتصادش در حال تثبیت است.

روسیه برآن نیست تا مسیر انزوا را دنبال کند. ما در پی گسترش همکاری و هماهنگی جهانی هستیم که شامل همه ملل روی زمین می شود. ما آماده همکاری با کشور هایی که در صدد همکاری‌های اقتصادی هستند و حتی در دیگر زمینه‌ها هستیم. حتی با شرکت های اروپایی. ما سیستم حمل و نقل پایدار و سیستم پراخت های متنوع را توسعه خواهیم داد. ما با خاور میانه، و آسیای جنوبی روابط دائمی بر قرار خواهیم کرد.

ما بوروکراسی اداری را در همه سطوح کاهش خواهیم داد. در همین زمینه ، بازرسی های برنامه‌ ریزی شده تا شش بار تقلیل یافته و تخلفات کاهش پیدا کرده است. ما نتیجه می‌گیریم که توانایی تجاری ما بمراتب نسبت به سابق بیشتر شده است. ما باید جرم زایی در اقتصاد را هر چه بیشتر کاهش داده و جلوی افرادی را بگیریم که بدون مجوز اعتبار می‌گیرند. با چنین روش هایی است که تورم کنترل و از خسارت های بزرگ جلو گیری می شود.

سیاست اقتصادی کلان باید مسئولیت پذیر و متعادل باشد.

- هدف ما دستیابی به تورم 4 در صد است.

- دولت ما وظیفه دارد پیش‌ بینی سیاست بودجه را تضمین کند.

- در سطح جهانی بعضی از ارزها به دلایل مختلف به خود آسیب های فراوان زده اند. از همین روی تنظیم کردن پول ملی روسیه با پول آن‌ها بی معنی است.

در باره عدالت اجتماعی، ما وظیفه داریم در سال جاری سطح فقر شهروندان را کاهش داده و درآمد آن‌ها را اضافه کنیم. ارزیابی در این زمینه به عهده مقامات کشور است. من دستور داده‌ ام تا جهت حمایت از خانوادهای دارای فرزند اقدام‌ها اساسی به کار گرفته شود.

توسعه همه جانبه و تحول در زیر ساخت های کشور امری است ضروری و حتمی. در قدم اول تعمیر و گسترش راه‌های ارتباطی است. پیشنهاد می‌کنم، یک برنامه جامع برای نوسازی و ساخت مسکن و خدمات جمعی ایجاد گردد. تنظیم این امر با سایر برنامه‌های توسعه و زیر ساخت ها باید هماهنگ باشد.

دستیابی به فناوری لازم، باید همه حوزه های زندگی اجتماعی را با کیفیت فنی بالا متحقق کرد. ما تا به حال در بسیاری از عرصه ها از جمله در صنایع نظامی و تجهیزات پزشکی به موفقیت‌های قابل توجهی رسیده ایم. ضمن اینکه در زمینه هوش مصنوعی روسیه جایگاه ویژه ای دارد و بهترین در جهان می باشد.

برای اینکه کسب و کار و تجارت داخلی بتواند محصولات لازم را عرضه کند، ما باید وام های صنعتی را در اختیار کارآفرینان کشور قرار دهیم. در مورد وام های طولانی مدت برای خرید مناطقی خاص با نرخ 5 در صد پیش‌بینی شده است.

پوتین در ادامه در باره پایان جهان تک قطبی گفت: طی دهه های گذشته مراکز قدرت جدیدی در جهان شکل گرفته است که هر کدام سیستم‌های سیاسی و نهاد های عمومی خود را نشان داده اند. هر کشوری حق محافظت از رشد اقتصادی و دستاورد های خود را دارد. به همین جهت غرب نمیتواند همه چیز را به انحصار خود درآورد. تغییرات یک دوره تاریخی معین الزامی است. تنوع تمدن در سیاره ما، ثروت و فرهنگ‌ها همه در حال تغییرند و ترکیب آن‌ها و به انحصار درآوردن آن‌ها در یک قالب غیر قانونی و نا ممکن است. کاری است نشدنی، هر چند که یک قدرت قوی خواهان آن باشد.

درباره آنچه که در اوکراین می گذرد، خصومت ها همواره یک تراژدی هستند. ورود نظامی به مسئله اوکراین از جانب ما یک اقدام ضروری و حیاتی در ارتباط با حفاظت از دنباس بود. مقامات اوکراینی برای پر کردن جیب خود یک سیاست ضد روسی را در پیش گرفتند، بدون آنکه توجه داشته باشند برای مردم کشور خود و دنباس چه عواقب ویران کننده ای داشته باشد. من اخیراً در ملاقات با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد توضیح دادم که همه چیز با کودتای سال 2014 شروع شد.

جهان ما تا زمانی که دنیا بر اصل «بازی در یک زمین بازی با یک دروازه» استوار باشد - ناپایدار است. آمریکا خود را حاکم جهان می‌داند.

ممکن است کسی فکر کند که می‌تواند دوران تغییر را در حاشیه امن بگذراند و در گوشه‌ای منتظر بماند به امید بازگشت همه چیز به حالت گذشته، اما باید بداند که «چنین نخواهد شد».

دلار 200 روبلی، اکنون به دلار 50 روبلی تبدیل شده است. باور به خود بسیار مهم است. ما می‌توانیم از پس هر چالشی برآییم. ما قوی هستیم. این را تاریخ 1000 ساله ما نشان داده است.

حمله برق آسای اقتصادی علیه روسیه از ابتدا هیچ شانسی برای موفقیت نداشت. سلاح‌های تحریمی شمشیر دو لبه‌اند و گاهی به کسی که تحریم می‌کند، آسیب بیشتری می‌زند. رشد تورم در برخی از کشورهای منطقه یورو از 20 درصد گذشت. در حالی که آنها درهیچ عملیات نظامی ویژه‌ای شرکت ندارند. زیان اتحادیه اروپا می‌تواند بیش از 400 میلیارد دلار باشد!

در غرب، احزاب سنتی دائماً در حال باخت‌ هستند، احزاب جدید ظاهر می‌شوند. من تغییر در نخبگان اتحادیه اروپا را پیش‌بینی می‌کنم. نابرابری و در نتیجه شکاف در جامعه اروپا به دلیل اشتباهات اقتصادی بیشتر خواهد شد. کسانی که حداقل تحصیلات مدرسه‌ای دارند هم این را می‌دانند که پول چاپ کردند. این پول کجا رفت؟  برای سال‌ها آنها پول بی پشتوانه چاپ کردند و آن را توزیع ‌کردند و به کمک آن کالاها در بازار کشورهای ثالث فروختند.

نقش آمریکا به طرز چشمگیری تغییر کرده است. امریکا از یک صادرکننده مواد غذایی به یک واردکننده تبدیل شد. عصر ارزش و دارایی واقعی در راه است. سال‌های آینده، سالهای روند تبدیل ذخایر جهانی خواهد بود. از کاهش ارزش پول گرفته تا ذخایر واقعی مانند منابع انرژی، غذا. این امر منجر به تورم بیشتر دلار می‌شود.

در باره تورم و گرانی باید بگویم که آنها خودشان این کار کردند، قیمت‌ها را بالا بردند و حالا دنبال مقصر می‌گردند! گرسنگی در فقیرترین کشورها بر وجدان غرب و دموکراسی اروپایی سنگینی خواهد کرد!

حجم ذخایر غلات در فصل آینده ممکن است به 50 میلیون تن افزایش یابد. فدراسيون روسيه غله را به فقیرترين كشورها، عمدتاً به كشورهاي آفريقايي و خاورميانه عرضه خواهد كرد. ما مانع عرضه غلات اوکراین به بازار جهانی نمی شویم. اوکراین دارای 5 میلیون تن گندم است.

عملیات ویژه نظامی استحکام جامعه ما را نشان داد.

غرب تصور می کرد روسیه از نظر اقتصادی بیش از حد به غرب وابسته است. این را آنقدر تبلیغ کرده بودند که خودشان هم به این افسانه اعتقاد پیدا کرده بودند و حالا می بیننند که نتیجه خلاف آنست. اکثریت قریب به اتفاق مردم جهان طرفدار همکاری با روسیه هستند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: