ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۰ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بازرس حقوق بشر اوکراین

به دروغگوهائی های خود اعتراف کرد!

نویسنده: Jens Berger

ترجمه "م. نوری"

برگرفته از وبسایت NachDenkSeiten

 
 
 

 

 

لودمیلا دنیس‌اوا، بازرس ویژۀ حقوق بشر پارلمان اوکراین درهفته‌های اخیر یکی از منابع اخبار و اطلاعاتِ رسانه‌های غربی در مورد وضعیّت حقوق بشر در اوکراین بود. گزارش های مملو از جزئیاتِ هولناک او از تجاوز نیروهای نظامی ‌روسیه به زنان و کودکان اوکراینی، کاملاً با «روایت» رسانه‌های غربی از جنگ اوکراین همخوانی داشت. ایرانیانی که اخبار بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال را دنبال می کنند، شاهدند که در روزهای اخیر همین گزارش ها در راس بخش های خبری آنها از اوکراین بود. اکنون مشخص شده که او این گزارش ها را خود جعل کرده است. نتیجۀ برملا شدن این موضوع صدور رأی عدم اعتماد پارلمان اوکراین و برکناری وی بود.

حال لودمیلا دنیس‌اوا درمصاحبه‌ای با یکی از رسانه های اوکراینی لب به سخن گشوده و اعتراف کرده که هدف او از پخش داستان‌های جعلی، کمک به اوکراین و سوق دادن کشورهای غربی به ارسال هرچه بیشتر سلاح بوده است. در این خصوص طبیعتاً ما در رسانه‌های آلمان مطلبی نمی‌یابیم و تبلیغات سوء دنیس‌اوا قطعاً در آینده نیز مورد استفادۀ روزنامه‌نگاران و سیاستمداران آلمان قرار خواهد گرفت و پخش خواهد شد.

اولین قربانی جنگ، حقیقت است. به همین دلیل نیز تعجب‌آور نیست اگر طرفین درگیر در جنگ تلاش کنند با پخش اخبار دروغ افکار عمومی ‌در داخل کشور خود و کشورهای خارجی را تحت تأثیر قرار دهند. اما لودمیلا دنیس‌اوا در به ‌کارگیری این شگرد خبره نبود. داستان‌های فجیع وی دربارۀ تجاوز انبوه به زنان و کودکان اوکراین، حاوی جزئیاتی نامتعارف و غیرقابل باور بود که برخی از روزنامه‌نگاران را واداشت که آنها نیز این گزارش ها را با آب و تاب منتشر کنند. به‌عنوان مثال لودمیلا دنیس‌اوا ادعا کرده بود که نیروهای نظامی ‌روسیه به پسربچۀ یک‌ ساله‌ای تا سرحد مرگ تجاوز کرده‌اند. صحّت این داستان و سایر داستان‌های دنیس‌اوا مورد اثبات قرار نگرفتند. امری که در رسانه‌های بین‌المللی (به استثنای رسانه‌های آلمان) موجب ایجاد اولین شبهات در مورد درست بودن همۀ اتهامات اوکراین شد و در پارلمان اوکراین هم بازخورد مثبتی نداشت.

ولی فقط دروغ‌های لودمیلا دنیس‌اوا نبود که منجر به ناکامی‌ او شد، بلکه بیشتر از آن درک نادرست و خودسرانۀ وی از وظیفه و مسئولیتش بود. وی به‌عنوان بازرس ویژۀ حقوق بشر پارلمان اوکراین وظیفه داشت به روسیه و بلاروس سفر کند، در مورد بازکردن کریدورهای بشردوستانه یا تبادل اسرای جنگی مذاکره کند. ولی به‌جای آن مهمان دائمی ‌در داووس، وین، رم و سایر کشورهای گرم و خوش آب‌ و هوای اروپا بود تا با پخش داستان‌های فجیع در رسانه‌ها برای اهداف خود تبلیغ کند. پارلمان اوکراین در ۳۱ ماه مه با ۲۳۴ رأی مثبت در مقابل ۹ رأی منفی رأی عدم اعتماد صادر کرد و لودمیلا دنیس‌اوا را از کار برکنار نمود.

لودمیلا دنیس‌اوا با داستان‌های جعلی خود موفق شد در برنامه‌های CNN ،BBC ، واشنگتن پست و سایر رسانه‌ها (در آلمان در رسانه‌های اشپیگل، فرانکفورتر روندشاو و RTL News) شرکت و مصاحبه کند. تبلیغات او موفقیت‌آمیز بود.

وقتی دروغی پخش شد، جمع کردن آن آسان نیست بخصوص وقتی که علاقه‌ای به گفتن «حقیقت» نباشد. لودمیلا دنیس‌اوا یگانه مورد نیست، سفیر اوکراین در آلمان، آندره ملنیک و رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی تقریباً همه روزه با دروغ هائی مشابه می گویند که هدف آنها نیز اینست که غرب را وادار به دادن سلاح بیشتر به اوکراین نمایند. (این ترجمه برای انتشار در پیک نت مقداری خلاصه شد)

* https://www.nachdenkseiten.de/?p=۸۴۷۱۲


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: