به میزبانی رئیس جمهور چین

چهاردهمین نشست "بریکس"

پنجشنبه تشکیل می شود!

 

پیامدهای سرمایه داری"- رضا نافعی

امریکا به دیگران اجازه میدهد

درخاک امریکا پایگاه‌نظامی بزنند؟

(پیک هفته ۱۰۹)  ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ - ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲

 pyknet100@gmail.com


۳۱ - ۳۰  خرداد

خبرهای
 سیاسی - اجتماعی


۳۱ - ۳۰  خرداد

رویدادهای منطقه

 و جهان


۳۱ - ۳۰  خرداد

منتخب اخبار
هنری و فرهنگی


۳۱ - ۳۰  خرداد

منتخب اخبار
شهرستان ها


۳۱ - ۳۰  خرداد

منتخب اخبار ورزشی


۳۱ - ۳۰  خرداد

منتخب اخبار اقتصادی

عنوان اول پیک نت 31 خرداد

با گردش به شرق

غرب به‌تفاهم با ایران خواهداندیشید

پیگیری اخبار ایران در هفته های اخیر و بویژه در روزهای اخیر، نشان میدهد که در راس نظام جمهوری اسلامی این نتیجه بدست آمده که نه امریکا در پی تفاهم اتمی با ایران است و نه ایران دیگر امیدی به لغو تحریم ها و آزاد شدن پولهای بلوکه شده ایران دارد. ظاهرا بازی دو طرفه که تبدیل به پینگ پنگی بدون برنده شده، به پایان نزدیک شده است. از آنسو، امریکا و اسرائیل سرگرم صف آرائی اند و از اینسو ایران، با کشاندن تاسیسات اتمی به زیر کوههای زاگرس و برقراری پیوندهای خود با کشورهائی که زیر فشار امریکا برای مناسبات با ایران نیستند سرعت بخشیده است. اخبار حکایت از  جهت گیری آشکار تر ایران به سمت جبهه شرق را نشان میدهد. این روندی نیست که مخالفان نزدیکی ایران به جبهه شرق متوجه آن نشده و در مخالفت با آن تعللی به خود راه بدهند. عکسی که ضمیمه این عنوان اول شده، تنها یک نمونه است. نمونه ای که متاسفانه پشت آن فرزند شیخ مهدی کروبی قرار دارد. یعنی "سحام نیوز". تقریبا تمام رسانه های ایران همین سمت گیری را سرعت بخشیده اند و ما تنها بعنوان یک نمونه به نقش و سهم سحام نیوز اشاره کردیم.

از آنسو، بایدن که بسختی راه می رود و دشوارتر از راه رفتن، می تواند حرف بزند، راهی منطقه، اسرائیل و خلیج فارس است و از اینسو رفت و آمدهائی در روزهای اخیر به ایران انجام شده و قراردادهائی بسته شده که نشان از تقویت عزم کوچ ایران به شرق دارد. قرار دادهای اقتصادی با جمهوری خلق "دونتسک" واقع در شرق اوکراین، یعنی صنعتی ترین بخش اوکراین که اکنون حساب خود را بکلی از کیف جدا کرده و ارتش روسیه از استقلال آن دفاع می کند یک نمونه است.  

"دنیس پوشیلین" رئیس جمهوری خلق دونتسک که صنعتی ترین بخش اوکراین است اعلام داشت: اتاق بازرگانی و صنایع دونتسک و اتاق بازرگانی ایران توافقنامه ای را در حاشیه اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ امضا کردند که بموجب آن نورد فلزی، چدن، کود، طناب فولادی، زغال سنگ، سیستم های تونل سازی از دونتسک به ایران صادر خواهد شد. سفر رهبران ونزوئلا، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان به ایران و امضای چندین قرار داد اقتصادی نمونه دیگری است از آن سرعت سمت گیری به شرق که احساس می شود.  آیا این سفر ها بدون اشاره و پیشنهاد روسیه به رهبران آن کشورها انجام شده؟ ما پاسخی دراین زمینه نداریم، اما حدس می زنیم پاسخ مثبت است و این نیست مگر تفاهم در بالاترین سطوح حکومتی بین روسیه و ایران. شرکت احتمالی ایران در اجلاس بریکس که روز پنجشنبه بصورت مجازی تشکیل می شود و تصمیمات اقتصادی که در آن گرفته میشود، می تواند کفه ترازو را به سمت ایران و چین سنگین و گمانه زنی های طرح شده در بالا را تقویت کند. بازسازی خطوط راه آهن، خرید قطارهای مدرن برقی، نوسازی ناوگان هواپیمای مسافربری ایران، جاده سازی، سرمایه گذاری در نفت و گاز ایران و پتروشیمی و .... همه و همه در تمام سالهای گذشته معطل لغو تحریم ها و گوشه چشمی از جانب امریکا و غرب بوده و ظاهرا حکومت به این نتیجه رسیده که نباید بیش از این چشم انتظار ماند و بی اعتناء به جو سازی علیه چین و روسیه درایران، باید دست همت به کمر زد. مهم حاصل این رابطه است که می تواند طی چند سال نزدیک بسرعت نمایان شود و مخالفت ها را تبدیل به موافقت کند. البته در آن بخش از سیاسیون و اهالی رسانه در ایران که غم نان و آب و کار مردم و استقلال کشور را دارند، والا حساب غارتگران و مفت خورهای جمع شده در اطراف مافیاهای تجاری بکلی جداست و تا آخرین نفس در مقابل این سمت گیری مقاومت خواهند کرد. مهم آنست که ایران بتواند خود را از پیله ای که به دور خود تنیده رها سازد و همزمان با گردش به شرق در سیاست خارجی، زیربنای اقتصادی- تجاری کشور را نیز زیر و رو کند و دست از فشارهای اجتماعی و تقسیم مردم به خودی و غیر خودی، با حجاب و بی حجاب، ادامه محدودیت ها علیه زنان و ... بردارد. این سمت گیری در داخل کشور دشوار تر از سمت گیری در سیاست خارجی به نظر می آید، اما اگر حکومت با مردم شفاف عمل کند و عزم ملی را برای تحول در دو بخش سیاست داخلی و خارجی بسیج کند، شانس موفقیت هست. این پیش بینی دور از انتظار نیست که با استحکام سیاست گردش به شرق، غرب نیز کلاه خود را قاضی کرده و از در مذاکره و تفاهم با ایران بر آید. امری که اکنون و بویژه با فریاد نارضایتی ها در خیابانها و حسابی که غرب روی آن باز کرده دور از انتظار است.


پیشنهاد سردبیر "رای الیوم"

چرا اعراب منطقه، بجای

اسرائیل با ایران متحد نمی شوند؟


مصاحبه بی بی سی با سرگیی لاوروف درباره اوکراین

بریتانیا، هیچ زمانی

سردوستی با روسیه نداشته!

https://www.youtube.com/watch?v=KIw5gnabMTM&t=29s


نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه- پاریس. آذرنگ

رئیس جمهور فرانسه

درمحاصره چپ ها و ناسیونالیست ها


پس از چند روز

خبر قطع انگشت های

چند مجرم درایران تکذیب شد


روزنامه "دی ولت" آلمان:

جبهه حمایت از روسیه

قوی تر از جبهه ناتوست!


عنوان اول پیک نت ۳۰ خرداد

"اتاق‌ بازرگانی"ستاد رهبری
اقتصاد و سیاست در ایران


زلنسکی، جانسون را

در سفر به کیف "سر کار" گذاشت!


روزنامه نگار آلمانی:

روسیه جنگ اوکراین را برده

زودتر باید وارد مذاکره شویم!


در یک حمله موشکی از طرف ارتش روسیه

۵۰ ژنرال و افسرارتش

اوکراین در حمله موشکی کشته شدند


حساب بانکی

DEUTSCHE BANK

BIC: DEUTDEDBBER

IBAN. DE 31100700240459374500

 

----------------------------

برای تماس با پیک نت

 ازآدرس ای میل زیر استفاده کنید:

  infos@pyknet.net

 

آدرس پستی

N.Vernis

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany

----------------------------

Site Meter Site Meter

pay pal پیک نت برای دریافت آبونمان و کمک های مالی

آدرس ای میل ویژه pay pal

4peiknet@gmail.com

 

 


کدام مطلب پیک نت روزگذشته

بیشتر خوانده شد؟

عنوان اول پیک روز گذشته (دوشنبه) که درباره نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد ایران بود، روی کانال تلگرام این روزنت با نزدیک به 5 هزار و پانصد خواننده پر مخاطب ترین مطلب این شماره بود. روی فیسبوک پیک نت نیز همین مطلب بیشترین خواننده را داشت و روی 21 فیسبوک خوانندگان آن نیز به اشتراک گذاشته شد.
. https://www.facebook.com/

pyknet1357/


تلگرام پیک نت


 فیسبوک پیک نت


سایت بین المللی

آمار سایت های خبری فارسی

پیک نت:

Monthly Visitors: 504,930


صفحات اول

روزنامه های امروز ایران