ایران و جهان   

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۳۱ خرداد ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه بی بی سی با سرگیی لاوروف درباره اوکراین

بریتانیا، هیچ زمانی

سر دوستی با روسیه نداشته!

https://www.youtube.com/watch?v=KIw5gnabMTM&t=29s

 
 
 

 

اخیراً خبرنگار بی بی سی در مسکو با سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه فداراسیون روسیه، مصاحبه‌ ای در ارتباط با حوادث اوکراین انجام داده است. از این مصاحبه که 26 دقیقه است، نکات مهم آن را همکاران پیک نت تهیه و ترجمه کرده اند. برای تهیه این خلاصه، دو همکار که به زبانهای روسی و انگلیسی تسلط دارند سهم داشته اند. بی بی سی از این مصاحبه 26 دقیقه ای چند جمله را برحسب سیاست های خود گزینش و منتشر کرد.

در ابتدای این مصاحبه خبر نگار سؤال می کند: آیا رئیس جمهور پوتین قبل از تصمیم به عملیات ویژه نظامی در اوکراین با شما مشورت کرد؟

این سئوال که با هدف برجسته کردن نقش پوتین درتصمیم گیری مطرح شد، چند بار توسط خبرنگار تکرار شد و لاورف هر بار پاسخ داد،

- تصمیم گیری های اساسی در هر حاکمیتی جمعی است که به صورت رسمی در معرض افکار عمومی قرار می گیرد. شما ها در کار خود بسیار حرفه‌ای هستید و سعی می کنید وقایع را نه به آن صورت که روی داده، بلکه به میل خود منتشر کنید.

سوال- نزدیک به چهار ماه است که روسیه برای اشغال اوکراین به این کشور حمله نظامی کرده است و باعث کشتار و بی خانمانی تعداد زیادی از شهروندان شده است.

لاوروف- روسیه برای اشغال اوکراین نیروی نظامی نفرستاده است، بلکه ما یک عملیات نظامی ویژه را دنبال کردیم، زیرا هیچ راه دیگری برای تفهیم این موضوع نداشتیم که کشاندن اوکراین به ناتو یک اقدام جنایتکارانه است. شما می‌دانید برای سرکوب نئوفاشیست های حاکم بر کیف، ما ناچار به اقدام نظامی ویژه شدیم. ما به مدت 8 سال تلاش کردیم تا توافقات مینسک یک و مینسک دو که با همکاری صدر اعظم وقت آلمان و رئیس جمهور فرانسه و تأیید سازمان ملل متحد انجام شد و به توافق رسید به اجرا گذاشته شود اما نه تنها اوکراین زیر بار توافقات مینسک نرفت، بلکه هر روزه منطقه دنباس را زیر آتش توپخانه و راکت قرار داد. توافقی که حتی بطور روشن، تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت می شناخت.  شما باید توجه داشته باشید که در سال 2014 یک کودتای ضد دولتی، نئوفاشیستی در کیف با هدایت انگلوساکسون ها انجام شد و متعاقب آن دولت اوکراین عملیات نظامی علیه بخشی از خاک خود را آغاز کرد. ضمن اینکه محدودیت‌های زیادی برای روس زبان های اوکراین بوجود آوردند.

خبر نگار: سه ماه پس از عملیات نظامی در اوکراین تعداد کشته ها در سال گذشه 8 نفر و در سال جاری به همین تعداد بود. شما با چه استدلالی می‌گویید نسل کشی...

لاوروف: نسل کشی آن واقعیتی است که به مدت 8 سال در دونتسک و لوگانسک توسط فاشیست ها انجام شد (بیش از 14 هزار کشته و 45 هزار مجروح). دولت شما و دیگر کشورهای غربی رسما به رژیم نئونازیسم کیف اسلحه می‌فرستند تا شهروندان خود را بکشد. یعنی رژیمی که شهروندان خود را بمباران می کند. حالا ما باید دست روی دست می گذاشتیم و تماشاگر کشتن مردم روس زبان می‌شدیم؟ رژیمی که شهروندان عادی خود را در سال 2016 با هواپیما بمباران کرد و مرکز سندیکای کارگری ادسا را به آتش کشید که در نتیجه 50 نفر سوختد. اگر این نسل کشی نیست پس چه نامیده می شود؟ آنچه در مورد کشتار مردم در اوکراین توسط ارتش روسیه نام می برید، جعلیاتی است که تلویزیون‌ های غربی منتشر می کنند. برای مثال پخش می کنند که زایشگاه و یا مراکز تجمع مردم بمباران شده است. تمام فیلم‌ها و گزارش ها در مراکز خاصی فیلم برداری شده و  جعلی بودن آن‌ها به اثبات رسید. خصوصا منطقه ای "بوچا" که یک هفته پس از خروج نیروهای نظامی روسیه صحنه سازی شد.

خبر نگار: آیا روسیه در اوکراین با نازیسم مبارزه می کند؟

لاوروف: کشاندن اوکراین به ناتو، حمایت از رژیمی نئونازیست است. زلنسکی در سال 2021  هنگامی که  خبرنگار CNN به او گفت که هنگ آزوف در برخی از کشورهای غربی، در ایالات متحده آمریکا، ژاپن، در لیست سازمان های افراطی و تروریستی قرار دارد، زلنسکی شانه هایش را بالا انداخت و گفت، تعداد زیادی از این گردان ها را در اختیار داریم. در همان سال زلنسکی اعلام کرد روس زبانان و آن‌هایی که احساس می کنند به روسیه تعلق خاطر دارند و به زبان روسی صحبت می کنند، بروند به روسیه. خوب دونباس بخشی از سرزمین اوکراین بود و آن‌ها به زبان مادری خود، یعنی روسی صحبت می کنند. حال شما در نظر بگیرید که مثلاً اگر در ایرلند اعلام کنند دیگر نباید کسی به زبان انگلیسی صحت کند، واکنش مقامات بریتانیا چه خواهد بود؟ این در حالی است که زبان روسی  در اوکراین رسما ممنوع اعلام شده است.

خبر نگار: چرا شما فکر می‌کنید که وجود سازمان ناتو، فشاری است بر روسیه؟

لاوروف: سازمان ناتو علاوه بر غیر لازم بودن ضرورت وجودی آن، در حال گسترش است. گسترش ناتو به معنای فشار آوردن به روسیه و دیگر کشور جهان است. دوستان ما در صربستان شاهدی هستند بر این مدعا. علاوه برآن، در افغانستان حتی مراسم عروسی با هواپیما های ناتو بمباران شد و عروسی را تبدیل به عزا کردند. به چه حسابی؟ کشورهایی که مورد تجاوز نظامی ناتو قرار گرفتند، مانند افغانستان، عراق، لیبی و سوریه... عملاً تمام زیرساختای اجتماعی- اقتصادی شان نابود شد. شما می‌توانید از مردم این کشورها سؤال کنید سازمان ناتو به چه معنای است! رهبران غرب بار ها اعلام کرده‌اند که ورود اوکراین به ناتو فشاری بر روسیه نخواهد بود. اما بر اساس تجربه ما شک نداریم که فشار ناتو به کشور ما بیشتر خواهد شد.

خبر نگار: شما می‌گویید ناتو در هر حال فشاری است بر روسیه. با ورود فنلاند و سوئد به اتحاد نظامی ناتو، نظر شما چه خواهد بود؟ آیا گسترش ناتو باز هم فشار بیشتری است بر روسیه؟

لاوروف: این دو کشور در سال‌های طولانی تحت فشار انگلوساکسون ها، برای ورود به اتحادیه اروپا و ناتو بوده اند. در حال حاضر این دو کشور بدون در نظر داشت جدی خواست ملی مردم خودشان، تصمیم به پیوستن به ناتو گرفته اند. به هر صورت تصمیمی است که خود گرفته‌ اند و ما بر اساس عملکرد آن‌ها واکنش نشان خواهیم داد. اگر آن‌ها در سرزمین های خود سلاح های سازمان ناتو را مستقر سازند صورت مسله بکلی تفاوت خواهد یود. مسئله اساسی این است که ایالات متحده صراحتا اعلام می‌کند که جدا از خواست اتحادیه اروپا ما سلاح های خود را در هر کجا که لازم بدانیم مستقر خواهیم کرد. این دقیقاً صحبت‌های وزیر دفاع آمریکاست که اخیراً اعلام کرد.

خبرنگار: آیا شما می‌توانید قول بدهید که روسیه به کشور دیگری حمله نظامی نخواهد کرد؟

لاوروف: من بارها به شما توضیح دادم که روسیه به هیچ کشوری حمله نظامی نکرده است اما شما همواره نتاج دلخواه کشورهای عضو ناتو را در نظر گرفته و اعلام می کنید. بله اگر با گسترش پیدا کردن سازمان ناتو امنیت روسیه به مخاطره بیفتد- مانند آنچه در اوکراین اتفاق افتاد- ما قطعاً جواب لازم را به هر متجاوزی خواهیم داد.

خبر نگار: نظر شما در ارتباط با روابط بریتانیا با روسیه چیست؟

لاوروف: بریتانیا سر دوستی با روسیه ندارد. صحبت امروز و دیروز هم نیست. چندی پیش آقای جانسون، نخست وزیر صراحتاً اعلام کرد که "ما برای رژیم کیف سلاح خواهیم فرستاد تا با روسیه بجنگد. ما تا زمانی که روسیه را از پا در نیاوریم از پا نخواهیم نشست." خوب! باشد ما منتظر چنین رویدادی خواهیم ماند. این گوی و این هم میدان. انگلستان کاری به منافع مردم خود ندارد و فقط در موقع انتخابات سراغ آن‌ها می رود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: