ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آب پاکی روی دست وزیر خارجه لهستان ریخته شد

گفتگوی محرمانه و 3 ساعته

بشار اسد و رهبر ج. اسلامی!

 
 
 

 

 

سفر کوتاه و سه ساعته بشار اسد به تهران و سفر یک روزه وزیر خارجه لهستان به تهران به پایان رسید بی آنکه به مردم توضیح داده شود دلیل واقعی سفر آنها به ایران چه بود و چه مذاکراتی انجام شد و چه نتیجه ای بدست آمد؟ یگانه اطلاع غیر رسمی که بدست آمده اینست که بشار اسد و رهبر جمهوری اسلامی با حضور برخی فرماندهان سپاه و افرادی از بیت رهبری بمدت 3 ساعت گفتگو کردند. از گزارش بی خاصیت امیرعبداللهیان وزیرخارجه دولت رئیسی درباره سفر اسد به تهران تنها یک جمله قابل تفسیر بود. آن جمله چنین است «ما از فضای امنیتی- نظامی‌ای که در سوریه حاکم بود، روز به روز فاصله گرفته‌ایم. در حضور مقام معظم رهبری توافقات بسیار مهمی انجام شد و همه پرونده‌های دوجانبه مرور شد و درباره اقداماتی که در آینده باید انجام شود به طور گسترده تصمیم گرفته شد.»

از این جمله کلی عبداللهیان مشخص است که قرار است اقدامات مشترکی در آینده در سوریه انجام شود که برای مشورت و تفاهم با آنها اسد یک سفر فوری 3 ساعته به تهران داشته است. این اقدامات قطعا اقتصادی نیست، زیرا امور اقتصادی را وزرای مربوط هم میتوانستند تنظیم کنند و نیاز به این سفر و گفتگوی محرمانه و 3 ساعته با رهبر جمهوری اسلامی نبود. دو احتمال مطرح است. یا صحبت از کاهش حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه مطرح است و یا برعکس، حضور سازمان یافته تر و همه جانبه تر. با توجه به اوضاع منطقه و تحرکاتی که در اسرائیل جریان دارد و نقشی که اسرائیل در اوکراین دارد، احتمال دوم بیش از احتمال اول است، بویژه که روسیه با حفظ پایگاه های هوائی - نظامی خود در سوریه، نیازی به ادامه حضور نظامی گذشته خود در سوریه نمی بیند، بویژه که سوریه دوران بحران را پشت سر گذاشته است. انتقال برخی تکنولوژهای نظامی ایران به سوریه و تولید در داخل آن کشور نیز از احتمالات است.

اما درباره سفر وزیر خارجه لهستان که فرصت طلبانه راهی تهران شد تا بلکه چاره ای برای نفت و گاز جانشین نفت وگاز روسیه بیابد، والا در تمام سالهای گذشته مقامی از لهستان راهی تهران نشده بود. لهستان به چنان اتحادی با امریکا دست یافته که اتحاد آلمان و امریکا را پشت سر گذاشته است. این اتحاد خود را در جنگ اوکراین کاملا آشکار کرد و نشان داد که لهستان پشت جبهه فاشیست های اوکراین است و بیشتر دیدارها و رایزنی های ناتو در جنگ اوکراین در لهستان صورت میگیرد. امریکا بسیار مایل است که به هر قیمت شده، بخشی از تحریم نفت روسیه را با نفت ایران جبران کند و از آن مهم تر، بدین وسیله بین ایران و روسیه فاصله بیاندازد. انگیزه سفر وزیر خارجه لهستان به ایران همین بود. ظاهرا در تهران آب پاکی روی دست وزیر خارجه لهستان ریخته شد و رئیسی در دیدار با وی، با اشاره به نقش ناتو در اوکراین و تبدیل لهستان به تخته پرش ناتو در جنگ اوکراین گفت: «جمهوری اسلامی با درگیری و جنگ مخالف است، اما مخالف قاطع با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو نیز هست.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۱ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: