ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت ۲۱ اردیبهشت

دو تضاد داخلی و خارجی

در برای جمهوری اسلامی است 
 
 

 

 

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده مذاکرات وین در توییتی با اشاره به سفرش به تهران، گفت که بار دیگر برای دیدار با علی باقری کنی و دیگر مقامات ایرانی در ارتباط با مذاکرات وین و سایر موضوعات راهی تهران است.

"گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پیش از سفر "مورا" گفت: در چند ماه گذشته، آژانس آثار اورانیوم غنی‌شده در مکان‌هایی درایران شناسایی کرده که اعلام نشده بود.

حتی همین دو خبر نشان میدهد که اولا ایران دیگر تمایلی به مذاکرات وین و بازگشت به برجام ندارد و برعکس، امریکا و اروپا حاضر به دادن هرامتیازی هستند تا ایران را وادار به یک معامله و تعهد کنند. نوع فعالیت اتمی که "گروسی" به آن اشاره کرده نیز نشان میدهد که ایران با توجه به شرایط جدید جهانی که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با دانشجویان عدالتخواه بسیار فشرده و دقیق آن را مطرح کرد، دیگر طالب مذاکرات و تعهدات اتمی نیست و می خواهد "کلاه" ایران را در این شرایط محکم نگهدارد. آیا این سیاست که خواه نا خواه هزینه هائی نیز در بر خواهد داشت، در تضاد با سیاست های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در داخل کشور نیست؟ پاسخ قطعا مثبت است. نمی توان چنین خیز بلندی در عرصه جهانی و سیاست خارجی و منطقه ای برداشت اما در داخل کشور فکر و طرحی اساسی برای تحولات اساسی نداشت. ما بارها تاکید کرده ایم که حتی اگر همه تحریم ها  هم لغو شود و پولهای بلوکه شده به ایران بازگردد نیز، این پولها را اختاپوس مافیای ایران خواهد بلعید و مرهمی بر زخم های مردم نخواهد شد. چنان سیاست خارجی که ظاهرا جمهوری اسلامی در پی آنست، بدون حمایت ملی و مردمی به سر منزل نمی رسد و این حمایت ملی و مردمی نیز در گروه دگرگونی اساسی در ساختار اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور است. نمی توان با شبکه امام جمعه هائی نظیر علم الهدا که خود کانون بحران اجتماعی ساز است، مداحانی که از میان آنها جاسوس و نفوذی بر می خیزد و نهادهای امنیتی که با دستگیری های بی وقفه سوژه برای داخل و خارج می سازند به سر منزل رسید. این تضاد سرانجام باید به سود یکی از این دو حل شود. یا سیاست داخلی همسو با سیاست خارجی خواهد شد (با همان معیاری که دربالا به آن اشاره شد) و یا چپاول و ارتجاع حاکم آن سیاست خارجی را خواهد بلعید که در اینصورت نه تنها استقلالی برای ایران باقی نمی ماند، که ای بسا امریکا به آرزوی نهائی خود برای چند پارچه کردن ایران و سلطه کامل بر منابع آن خواهد رسید و در تکه تکه آن اسرائیل پایگاه خواهد زد. باید یک شورای مشورتی برای این تغییر سیاست داخلی مرکب از افراد واقعا خواهان استقلال کشور و معدود بازماندگان نظامی و غیر نظامی دوران جنگ عراق و کابینه میرحسین موسوی تشکیل داد و اگر توانی از میرحسین موسوی باقی مانده، حداقل برای مشورت با او به خود تردید راه نداد! در غیر اینصورت و با دیدارهای نمایشی( از جمله دیدار با چند ده نفری که بعنوان کارگر به بیت رهبری برده شدند)، دستگیری معلم و بازنشسته معترض به گرانی و فقر، پر کردن زندانها و ... ادامه سیاست خارجی کنونی ممکن نخواهد شد و بقول معروف "این راه به ترکستان است"!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۱ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: