ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

دیدی که چگونه

گور، شیخ خلیفه را گرفت؟

 
 
 

 

 

شیخ خلیفه، حاکم ابوظبی که شاید خواب مرگ را هم نمی دید، سرانجام به خواب ابدی رفت و فعلا در همین قطعه ای که می بینید، به خاک سپرده شد. اعراب رسم مقبره ساختن ندارند. برج خلیفه قبل از افتتاح برج دبی نام داشت. سرنوشتی که بزودی به بالین پادشاه عربستان هم خواهد آمد. بقول خیام:

بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر

دیدی که چگونه گور بهرام گرفت؟

 

در سال ۲۰۰۸ تقریبا "دبی" که با سرمایه داری جهانی پیوند تنگاتنگ داشت، بدلیل بحران عظیم سرمایه داری که در بخش مسکن و وام های بانکی به زانو درآمده بود دست کمک بسوی ابوظبی دراز کرد.  امارات که کشوری با چند شیخ نشین غیر متحد بود پس از کمک بزرگ مالی ابوظبی به دبی توانست نقش یک کشور را بدست بیاورد که بعدها در منطقه نقش های متعددی بازی کرد.

شیخ خلیفه بر خلاف دیگر شیوخ امارات نقش تعیین کننده ای نداشت و پس از بیماریش در سال ۲۰۱۴ کنترل کشور را به شیخ محمد بن زاید سپرد. شیخ خلیفه فردی سنتی بدون دیدگاه‌های سیاسی بود که برای تغییرات ناگهانی اوضاع جهان تجربه چندانی نداشت و خیلی زود از عرصه قدرت کناره گرفت.  برج خلیفه به پاسداشت کمک او به اقتصاد دوبی که باعث جلوگیری از ورشکستگی دوبی شد بنا شد. در روز افتتاح در کمال تعجب همگان، توسط شیخ محمد بن راشد بنام شیخ خلیقه پرده برداری شد و بتدریج معروف شد به برج خلیفه. آینده سیاسی امارات با توجه به دیدگاه‌های بلندپروازانه دو شیخ محمد بن زاید جانشین شیخ خلیفه و شیخ محمد بن راشد حاکم دبی و نخست وزیر و وزیر دفاع امارات ادامه روند فعلی در توسعه خدمات عمومی به شهروندان امارات را طی کرد. تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه بلندپروازنه بر مبنای درآمد های نفتی و حضور در جبهه بندیهای سیاسی در کنار غرب هویت منطقه ای امارات است. امارات نقطه مهمی برای ایران در دور زدن تحریم‌ها بود و علیرغم تخاصم در رویکردهای سیاسی، دو کشور توانستند  علیرغم همه اختلافات با هم کنار بیایند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۵ مه ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: