ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۴ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روسیه گریبان غرب را

با "روبل" در برابر گاز گرفت!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 
 
 

 

 

 ولادیمیر پوتین در واکنش به تحریم های کشورهای غربی، با سلاح "روبل" به میدان آمد. این جنگ دیگری است، جنگی در جبهه اقتصادی. پوتین در واکنش به تحریم‌های متعدد کشورهای غربی، با سلاح "روبل"اروپا را به چالش می کشاند. اکنون اتحادیه اروپا برای تحویل گاز از روسیه نیاز به روبل یرای پرداخت واردات گاز و نفت خود دارد و از این طریق غرب به مسکو وابسته است. رئیس‌جمهور روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من تصمیم گرفته‌ام مجموعه‌ای از اقدامات را برای تغییر پرداخت به روبل برای گاز تحویلی به کشورهای متخاصم و کنار گذاشتن تمام مقررات ارزهایی که به خطر افتاده‌اند را اجرا کنم». واکنشی به مسدود کردن بیش از 300 میلیارد دلار از ذخایرمالی روسیه توسط غرب.

"ویاچسلاو ولودین"، رئیس دوما، پارلمان روسیه از این تصمیم استقبال کرد. او گفت: این گامی در جهت دلارزدایی از اقتصاد ما یک تصمیم تاریخی است. بانک مرکزی و دولت باید ظرف یک هفته یک سیستم جدید "روشن و شفاف" را که شامل "خرید روبل در بازار مبادلات روسیه" است، راه اندازی کند.  

رئیس جمهور اوکراین بلافاصله واکنش نشان داد. او «جنگ اقتصادی» را که برای «تقویت روبل» به راه افتاده محکوم کرد و دوباره بر تحریم نفت روسیه پافشاری کرد.  در مارس 2019، شرکت غول پیکر گاز دولتی روسیه "گازپروم" اولین فروش گاز خود را به روبل با یک شرکت اروپایی انجام داده بود. این اقدام اکنون در مقیاس وسیع به اجرا گذاشته شده است. کشورهایی که ولادیمیر پوتین آنها را "متخاصم" توصیف کرد، 70 درصد از 63 میلیارد یورو صادرات گازپروم را تشکیل می دهند. تا کنون 58 درصد از پرداخت ها به یورو و 39 درصد به دلار انجام می شده است . دولت ها و اپراتورهای غربی چنین واکنشی را پیش بینی نکرده بودند و غافلگیر شدند. خریداران گاز روسیه به طرز عجیبی بر بندهائی از قرارداد تأکید می‌کنند که از قبل ارز مورد نظر پرداخت ها را در آن پیش‌بینی شده بود. آلمان به "نقض قرارداد" اشاره می کند. لهستان از پرداخت به روبل امتناع می ورزد، اتریش تصمیم گرفته همین کار را انجام دهد. وزارت اقتصاد فرانسه می گوید که در حال ارزیابی تأثیر بالقوه چنین اقدامی است.

بدین ترتیب کرملین موفق شد در بازارهای انرژی فعالیت خود را افزایش دهد و عمل کند و با جایگزینی بانک مرکزی که بخشی از ذخایر آن مسدود شده است را از سقوط پول ملی نجات دهد و هدف غرب را ناکام بگذارد. اکنون قیمت انرژی واقعاً افزایش یافته است. قیمت گاز 34 درصد افزایش یافته است. قیمت روبل در بازار ارز ۷ درصد افزایش یافت و یورو و دلار اندکی کاهش یافتند. ولادیمیر پوتین با بیان اینکه تنها ارز پرداختی تغییر خواهد کرد، گفت: «من می‌خواهم بر این واقعیت پافشاری کنم که روسیه به تحویل گاز خود با قیمت‌ها و حجم‌های مقرر در قراردادها ادامه خواهد داد. این گفتار می تواند به معنای مذاکره مجدد در مورد قراردادها باشد. استفاده از روبل به مسکو اجازه می دهد تا حدی تحریم ها را دور بزند . برای انجام این کار، رهبر کرملین روی وابستگی کشورهای اروپایی به گاز روسیه حساب کرده است. در این زمینه، توازن قوا در حال حاضر به نفع اوست.

. . https://www.humanite.fr/monde/le-kremlin-riposte-en-imposant-le-paiement-du-gaz-en-roubles-743479


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: