ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۴ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

المیادین- ترجمه پیک نت

جنگ اوکراین، سیستم پولی جدید

بین المللی را از خود باقی می گذارد

 
 
 

 

 

مصادره ذخایر ارزی روسیه به پیدایش یک سیستم پولی جدید بین الملل منجر خواهد شد.  عملیات نظامی کنونی در اوکراین بزودی به یک پاورقی در تاریخ جهانی تبدیل خواهد شد، اما جنگ مالی علیه روسیه، کلید تعریف جدید نظم مالی جهانی را برای آینده در پی خواهد داشت. سنگ بنای این نظام در واقع در 26 فوریه با تصرف تمام ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه در غرب بنیان گذاشته شد. با این کار غرب با تحریم بانک مرکزی روسیه، خرید کالا و انرژی از طریق بانک را ناممکن کرد. در قانون پیشنهادی در سنای آمریکا، ذخایر طلای بانک مرکزی روسیه مسدود و مصادره خواهد شد. با این حال، این قانون یک مشکل بزرگ دارد و آن طلاهای ذخیره شده در روسیه است (حدود 2300 تن متریک به ارزش حدود 150 میلیارد دلار) که آنها در واقع نمی توانند منجمد یا ضبط شوند.

پس اگر واقعاً طلا را نتوان توقیف کرد پس این جنجال ها برای چیست؟  همه چیز درباره تحریم های ثانویه است که شامل هر طرفی میشود که به روسیه در حمل و نقل یا مبادلات طلا کمک می کند. بنابراین، اگر روسیه، به عنوان مثال، تراشه های نیمه هادی چینی را وارد کند و معامله را با طلا انجام دهد، از نظر ایالات متحده نهاد طرف چینی نیز شامل تحریم خواهدشد؟

پس مطمئناً، ما در شرف خروج بزرگ ذخایر به خارج از حوزه قضایی ایالات متحده هستیم. تصمیم بایدن برای مصادره دارایی های بانک مرکزی روسیه از نظر ژئوپلتیک به همان اندازه مهم است که نیکسون «پنجره طلایی» ایالات متحده را در سال 1971 بست. به یاد بیاوریم که بسته شدن «پنجره» در ابتدا «اقدامی موقت» ستایش شد، اما پیامد ژئوپلتیک آن هسته ای بود.

 سیستم معاملاتی مبتنی بر دلارهای نفتی به آمریکا این امکان را داده است که جهان را با تحریم‌ها و تحریم‌های ثانویه روبرو کند. هژمونی ایالات متحده تاکنون بر به اصطلاح «نظم مبتنی بر قوانین» مالی (و نه چندان نظامی) استوار بوده است.

به طور خلاصه، سیستم پولی غرب مبتنی بر دلار ایالات متحده به عنوان یک ارز ذخیره، در آستانه به پایان رسیدن یک ابر نواختر تورمی است، زیرا ایالات متحده توانایی استفاده از پس‌اندازهای چینی برای تامین مالی بودجه و کسری‌های تجاری خود را از دست می‌دهد.

زولتان پوزار، یکی از معتبرترین صداهای وال استریت، استدلال کرد که این سیستم پولی کنونی تا زمانی کار می‌کند که قیمت کالاها بطور قابل پیش‌بینی در محدوده‌ای کوچک در نوسان باشد - یعنی تحت فشار شدید قرار نگیرند. با این حال، زمانی که سیستم تولید و عرضه کالا مانند اکنون تحت فشار است - افزایش قیمت کالا باعث ایجاد رای «عدم اعتماد» گسترده تری به سیستم می شود و این چیزی است که ما اکنون شاهد آن هستیم.

آیا شاهین های روسیه این "پیامدهای غیر منتظره" را پیش بینی نکرده بودند؟ آیا استراتژی بزرگی در پس تصرف ذخایر روسیه وجود داشت، فراتر از سوء نیت درونی که علیه روسیه انجام می شد؟

https://english.almayadeen.net/articles/analysis/canceling-russian-reserves-boomerangs-to-a-new-international?fbclid=IwAR3RCQAG4Z_hOZ7-mPk7FbNb3vBNq9EB9iRLZSlk8rS8X1Y8j1CKyiCVxPs


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: