ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۱۵ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با اعلام انحلال مجلس

مخالفان گردش به شرق

در پاکستان رو دست خوردند!

 
 
 

 

 مخالفان گردش به شرق در پاکستان، می خواستند نخست وزیر این کشور را که اخیرا از سفر و مذاکرات مسکو بازگشته سرنگون کنند. این سرنگونی قرار بود روز گذشته در پارلمان پاکستان و با رای عدم اعتماد به نخست وزیر "عمران خان" صورت گیرد، اما عمران خان با کمک رئیس جمهور پاکستان و حمایت فرماندهان ارتش پیشدستی کرده و پارلمان این کشور را منحل کرد. همزمان با اعلام انحلال پارلمان که با حکم رئیس جمهور انجام شد، اعلام شد که انتخابات پارلمانی 90 روز دیگر در پاکستان برگزار می شود. این رویداد نشان داد که گردش به شرق در پاکستان نیز مخالفان قدرتمندی دارد که عمدتا ثروتمند ترین لایه های اجتماعی این کشور هستند و در نهادهای حکومتی، از جمله پارلمان سخنگویان و عواملی داشتند. امریکا، پشت توطئه سرنگونی دولت عمران خان بود که فعلا رودست خورد و ناکام ماند. همه بیم امریکا از آنست که پاکستان در محور چین، ایران، افغانستان، روسیه و هندوستان قرار گیرد و جبهه قدرتمند منطقه ای علیه امریکا تشکیل شود. در ایران نیز وضعی مشابه پاکستان حاکم است با این تفاوت که مافیاهای اقتصادی و عوامل آنها در حکومت و در رسانه ها و نهادهائی مانند اتاق بازرگانی روی موج نارضائی مردم از سیاست های حکومت سوارند. روسیه هراسی و چین ستیزی کارزار این مخالفت است. توده مردم ناراضی از حکومت، عملا به آلت دست این مخالفان تبدیل شده اند و بی آنکه بدانند پشت صحنه چه کسانی هدایت سمت گیری های تبلیغاتی را برعهده دارند، حرف ها و نظرات آنها را پذیرفته و به باورشان تبدیل شده است. از جمله درباره دلیل شکست احتمالی مذاکرات وین که به آنها قبولانده شده که روسیه عامل شکست این مذاکرات است. از خارج کشور نیز تلویزیون ایران اینترنشنال باتمام نیرو همین سیاست را چنان دنبال می کند که گوئی بخشی از هزینه انتشار آن از طریق مافیای اقتصادی داخل کشور تامین می شود. فعلا ستاد این مخالفت ها اتاق بازرگانی است و تیریبون اصلی آن روزنامه "دنیای اقتصاد" که بقیه روزنامه ها نیز بدست آن نگاه می کنند و بقول معروف "نگاه می کنند به دست خاله و غربال می کنند مثل خاله". روزنامه هائی که نه تیراژ دارند و نه فروش و کمک دولتی و کاغذ دولتی هم حریف هزینه آنها نیست و ای بسا همین اتاق بازرگانی و دنیای اقتصاد هزینه آنها را تامین می کنند. نقش روزنامه هائی مانند کیهان و جوان و خبرگزاری هائی مانند فارس و تسنیم نیز عملا دوستی خاله خرسه است و هرچه می نویسند و می گویند و منتشر می کنند مردم عکس آن را قبول دارند!

بحث بر سر پاکستان و گردش به شرق آن کشور و جدائی اش از امریکا بود که روز گذشته عمران خان توانست توطئه مخالفان این سیاست را خنثی کند. درباره رویدادهای اوکراین نیز پاکستان تاکنون سیاستی شبیه جمهوری اسلامی داشته است.

سازمان اطلاعات ارتش پاکستان نیز ادعا کرده که نقشی در تحولات سیاسی این کشور ندارد. البته در روزهای اخیر عمران خان با ژنرال‌های ارتش و رئیس سازمان اطلاعات ارتش دیدار و گفتگو کرده بود. ظاهرا گرایش غالب در ارتش پاکستان نیز استقلال پاکستان در برابر امریکا و نزدیکی به جبهه شرق است و به همین دلیل نفوذ عمران خان در ارتش قوی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۴ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: