ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۳ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

چپ فرانسه چه خواهد کرد؟

نبرد دوم انتخابات فرانسه

با شمشیر احزاب بازنده مرحله اول

 
 
 
 
 

 

دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پایان یافت و امانوئل ماکرون رییس جمهور کنونی و مارین لوپن نامزد جبهه ملی بترتیب با حدود 27 و 23 درصد آرا به دور دوم راه یافتند. دور دوم و نهایی روز یکشنبه اینده برگزار خواهد شد.

نکته مهم در این انتخابات آن بود که اولا 25 در صد مردم در انتخابات شرکت نکردند، 1.3 در صد رای سفید به صندوق ها ریختند. در ادامه نکات مهم این انتخابات آنست که نامزدهای مخالف ناتو و اتحادیه اروپا (از جمله جبهه ملی به رهبری مارین لوپن، حزب چپ که نامزد آنها "ملانشو" 22 در صد رای آورد و چند حزب کوچک دیگر) در مجموع 60 درصد آرا را بدست اوردند که این آرای اکثریت می توانست و شاید هنوز هم بتواند پایه یک ائتلاف ضد جنگ و ضد ناتو قرار گیرد.

عجیب آنکه در شرایطی که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته جهان را به جنگ جهانی سوم بکشاند حزب کمونیست فرانسه برای دو دوم انتخابات از ماکرون دفاع کرده و نامزد حزب چپ هم گفته "من به لوپن" رای  نمیدهم. حزب چپ مانند حزب کمونیست از مکرون برای مرحله دوم انتخابات دفاع نکرده و به همین دلیل احتمالا آراء آن پخش خواهد شد. این درحالی است که اگر نامزد چپ "ملانشو" 400 هزار رای بیشتر می آورد به دور دوم راه پیدا می کرد و دراینجا نقش منفی و صف شکن حزب کمونیست فرانسه آشکار می شود که بجای دفاع از ملانشو، خود مستقل در انتخابات شرکت کرد و 2 و نیم در صد رای آورد.

 احتمالا بخشی از آنها به مکرون و بخشی به لوپن رای خواهند داد و بخشی هم به جمع رای سفید ها خواهند پیوست. با توجه به اینکه حزب ناسیونالیست بیش از 7 در صد آراء را بدست آورده و آنگونه که اعلام کرده در دور دوم به لوپن رای خواهد داد، آنوقت پیروزی مکرون بشدت تضعیف خواهد شد.

یگانه مانوری که مکرون می تواند بکند تا آراء چپ را بدست آورد روشن کردن موضع منفی خود در برابر ناتوست.

انتخابات فرانسه و موضع گیری های چپ فرانسه نشان داد که یا نیروهای چپ فرانسه از درک خطری که جهان و بیش از همه اروپا را تهدید می کند عاجزاست یا با سیاست های امریکا و ناتو در به راه انداختن یک جنگ همراه شده و  یا تسلیم را پذیرفته است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۲ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: