ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

۲۸ فروردین ۱۴۰۱

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رسانه ها یکطرف- واقعیات طرف دیگر

پیروزی "ماری لوپن"

معادلات "ناتو" را بهم می زند!

 
 
 

 

 

تمام رسانه های فرانسه و حتی اروپا، یکپارچه به تبلیغ ماکرون رئیس جمهور فرانسه برخاسته اند تا مانع پیروزی ماری لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور شوند. شبکه تلویزیونی "یورو نیوز" در این زمینه سنگ تمام گذاشته است. این انتخابات روز یکشنبه ای که در پیش است برگزار می شود و وحشت رهبران اتحادیه اروپا از پیروزی "لوپن" به این دلیل تشدید شده که نظرسنجی ها نشان میدهد روز به روز امکان پیروزی لوپن در این انتخابات بیشتر می شود. رسانه ها یکپارچه تبلیغ می کنند که لوپن دوست پوتین است تا بلکه به این ترتیب مانع پیروزی او شوند، اما در سطح جامعه مردمی که نگران جنگ در اروپا، گرانی و بحران سوخت هستند، روز به روز بیشتر خود را از زیر تبلیغ روسیه هراسی و پوتین هراسی بیرون می کشند و بجای نگاه به اوکراین و مسکو، به زندگی خودشان در فرانسه فکر می کنند و نگران آینده اند. لوپن نیز با آگاهی از این گرایش جامعه، روز به روز بیشتر بر شعارهای اساسی خود برای بیرون آوردن فرانسه از اتحادیه اروپا و خروج از ناتو  پافشاری می کند. او می گوید: «اگر اتحادیه اروپا انرژی روسیه را ممنوع کند، هزینه ها افزایش خواهد یافت." او در مصاحبه با BFM TV گفت که اگر اتحادیه اروپا حامل های انرژی روسیه را ممنوع کند، ایالات متحده باید خسارت های فرانسه را جبران کند. این واشنگتن است که اتحادیه اروپا را برای تحریم حامل‌های انرژی روسیه تحت فشار قرار می‌دهد. آمریکایی‌ها که گاز مایع را به ما می‌فروشند و از آن سود می‌برند، می‌توانند به عنوان غرامت تحریم‌های ضد روسیه بخشی از این سود خود را به فرانسه منتقل کنند! غول‌های سوخت آمریکایی اهمیت چندانی به مردم عادی فرانسه و وضعیت اسفناک آنها نمی‌دهند.

بخشی از اقبالی که نسبت به لوپن رو به افزایش است، نتیجه بی اعتمادی گسترده مردم به مکرون رئیس جمهور است. حزب چپ خود را از انتخابات دور دوم کنار کشیده، اما بسیار بعید است که بدنه این حزب نسبت به نتیجه انتخابات بی تفاوت باشد و به همین دلیل علاوه بر آراء تقریبا 7 و نیم درصدی نامزد راست ترین جناح انتخاباتی در مرحله اول انتخابات که رسما از لوپن برای دور دوم انتخابات اعلام حمایت کرده و این 7 و نیم درصد، از 2 و نیم درصد آراء انتخاباتی حزب کمونیست فرانسه نیز احتمالا بخشی به لوپن رای خواهند داد. لوپن اعلام کرده که خواهان ساختار دیگری برای کشورهای اروپائی است و معتقد به حفظ مناسبات با روسیه است. هر اندازه ناتو و کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر در جنگ اوکراین ورود کرده و به آن آلوده تر می شوند، و از سوی دیگر هر چه اسناد و مدارک روسیه که از فاشیست ها و جنایات آنها در اوکراین بدست آورده افشاء می کند، بر نتیجه انتخابات روی یکشنبه تاثیر می گذارد.

(در ارتباط با لوپن و انتخابات روز یکشنبه فرانسه مقاله ای را از فیسبوک یک تحصیل کرده دانشگاه تهران بنام "الهه سفر" که گرایش های چپ دارد و در ایران زندگی می کند را در این شماره پیک نت منتشر کرده ایم.)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۱۷ آوریل ۲۰۲۲

 
 

اشتراک گذاری: